Lungrens smide använder sociala medier som verktyg
Sidan blev senast uppdaterad:Lundgrens Smide lockar kompetenta människor utan att lägga pengar på annonser. Sociala medier är en del av framgången men företaget har också breddat beskrivningen av vem de söker. – Vi försöker förmedla vad vi står för som företag. Det känns väldigt bra att de små medel vi har fungerar så väl, säger Johanna Lundgren, som ansvarar för HR.
"Grunden i sociala medier handlar om att förmedla vad vi står för som företag. Vi har en medvetet blandad kompott av innehåll där vi lyfter fram människorna bakom produkterna", berättar Johanna Lundgren på Lundgrens smide.
Hur gör ni för att hitta rätt medarbetare?
– När vi söker folk så går vi ofta genom Arbetsförmedlingen och via våra sociala kanaler, Facebook, Linkedin och Instagram. Vi har inte behov av några andra kanaler. Jag tror att vi attraherar fler genom att trycka på att vi söker personliga egenskaper mer än formella kompetenser. Det gör att människor som kanske är lite osäkra på sin kompetens men har vilja och driv ändå vågar söka till oss. Har man rätt inställning så brukar det andra lösa sig.
Hur använder ni er av sociala medier för att locka kompetenta medarbetare?
– Grunden handlar om att förmedla vad vi står för som företag. Vi har en medvetet blandad kompott av innehåll där vi lyfter fram människorna bakom produkterna. Vår kultur är viktig för oss. Som företag satsar vi på att skapa en gemenskap, bland annat genom teamresor varje år. Vi märker att folk känner till de här resorna.
– På senare tid har jag också märkt att vårt CSR-arbete attraherar arbetssökande. Vi är engagerade i välgörenhetsprojektet Eezer, där vi tillsammans med personalen är med och gör skillnad i världen med konkreta insatser inom det vi är bra på.
Vad har ni lärt er om sociala kanaler som andra företag kan dra nytta av?
– Vi är inga experter och skulle kunna få ännu större spridning. Men jag har lärt mig att mycket handlar om vilken målgrupp man vill nå. Facebook är mer för de som är 40 plus och uppåt. Genom Instagram når man yngre och specifika målgrupper. Instagram har kommit mer senaste tiden. Folk har mejlat oss och skickat direktmeddelanden för att de kanske följt någon hashtagg och blivit lite nyfikna.
Mina bästa tips
- Våga använda sociala kanaler. Men tänk först igenom vad ni vill förmedla om företaget och var beredda på att bemöta saker som kan komma upp.
- Var öppen för spontana ansökningar. Senast i somras hörde någon av sig via Instagram. Vi hade ingen möjlighet att anställa då men saker kan ändras.
- Gå mer på personliga egenskaper och attityd än CV. Ta in människor som inte bott i Sverige så länge. Hos oss arbetar många olika kulturer. Vi får det att funka.
Ansvarig: Tillväxtverket