Gå till huvudinnehåll

Gör en behovsanalys

Analysera behovet innan du rekryterar för att vara säker på att anställning är bästa lösningen. Behöver ni fler händer eller en specifik validering? Kan ni utbilda befintliga medarbetare eller behöver ni nyanställa? En noggrann Behovsanalys hjälper er att satsa rätt.

Ladda ner en mall för att skapa en behovsanalys (pdf)

Chans att anpassa och styra

Se varje behov av förstärkning som en möjlighet att identifiera vad organisationen behöver i dagsläget, eftersom förutsättningarna förändras med tiden. Plocka fram er företagspresentation, se på uppsatta mål och er plan för behovet av kompetens. Hur står sig dessa mål? Möter planen fortfarande branschen och omvärlden på ett bra sätt eller behöver ni förändra något? Det är nu ni har läget att strategiskt förstärka viktiga områden med rätt kompetens!

Intern kompetens

Personal är en av företagets största kostnader så undersök alltid om ett behov går att lösa utan rekrytering. Kanske genom ändrade arbetssätt eller kompetensutveckling av befintlig personal. Validering av kompetens är ett bra verktyg för att tydligt se vilken kompetens som finns och vad som behöver kompletteras. Involvera medarbetarna genom att lyssna på deras önskemål om utveckling. På så sätt ökar du chansen att kompetensen stannar inom företaget.

Möjlighet till förändring

Ta chansen att förstärka gruppen ur flera aspekter när du tillför ny arbetskraft. En homogen grupp kan utvecklas av olikheter som ger nya perspektiv. Det kan vara klokt att se över till exempel könsfördelning och etnicitet för att stärka gruppen på rätt sätt om möjlighet finns i urvalet. En spretig grupp kan på samma sätt må bra av och stabiliseras genom att tillföra egenskaper som gruppen saknar idag.