Analysera och rekrytera
Sidan blev senast uppdaterad:Grunden för att hitta rätt kompetens är en tydlig plan. Här formulerar ni företagets mål och behov, era fördelar som arbetsgivare, vem ni söker och får tips om var ni hittar varandra.
Gör en behovsanalys
I behovsanalysen identifierar du vilken arbetsinsats eller kompetens som behövs för att verksamheten ska fortsätta att utvecklas enligt er företagspresentation. Du undersöker om lösningen kan finnas internt, i ny teknik eller i ny medarbetare samt vilka egenskaper som skulle vara ett nyttigt tillskott i teamet.
Hitta rätt lösning
Bestäm vilken form av anställning som passar ditt behov bäst för att göra anställningen så kostnadseffektiv som möjligt. Faktorer som påverkar beslutet är till exempel omfattningen av behovet och om det är tillfälligt eller permanent. Även nivån och komplexiteten i behovet kan vara avgörande för både formen för anställningen och var du letar kandidater.
Steg för steg – så rekryterar du
Anställa nya medarbetare är en av de viktigaste saker du gör som företagare. För bästa möjliga resultat och en proffsig kandidatupplevelse är det bra att följa en tydlig process. Första steget är en kravprofil.
Ansvarig: Tillväxtverket