Expandera utomlands

Sidan blev senast uppdaterad:

Det senaste decenniet har svenska små och medelstora företag internationaliserats i snabb takt. Det finns mycket hjälp att få för dig som vill nå nya marknader eller flytta produktion utomlands.

Det absolut viktigaste vid en utlandssatsning är att du skaffar dig kunskap om marknaden. Ha alltid den nya marknadens konkurrenssituation, kvalitetsnivå, regelverk och kultur i åtanke när du väljer land. 

Att expandera verksamheten kan vara kostsamt. Koncentrera dig därför på en marknad i taget så att du kan satsa tillräckligt med resurser på expansionen. När du har fått fotfäste på en marknad kan du gå vidare och stegvis bygga upp din verksamhet på nya marknader.

Webbseminarier

Lär dig mer om att göra affärer utomlands med våra kostnadsfria webbseminarier. Du kan sitta var du vill och lyssna på föreläsare från olika myndigheter och ställa dina frågor via en chatt.

Ekonomiskt stöd och rådgivning

Vid exportsatsningar kan ditt företag få både ekonomisk hjälp och praktisk rådgivning om hur du ska gå tillväga. Här kan du hitta information om finansiering och stöd.

Mer om affärer med andra länder

Information och vägledning

När den svenska marknaden känns för liten är det läge att undersöka marknader utanför Sverige. Här hittar du samlad information och vägledning till hur du kan ta ditt företag utomlands.

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp