Moms när du säljer tjänster till EU

Här får du veta vad som gäller när du ska sälja tjänster till andra EU-länder. Två huvudregler avgör om det är köparen eller du som säljare som ska redovisa momsen.

Sidan blev senast uppdaterad:

Huvudregler vid försäljning av tjänster

 

Huvudregel 1: Försäljning till företag

Köparen av tjänsten ska beräkna och redovisa moms. När du säljer tjänster till företag anses tjänsterna vara utförda i det land där köparen är etablerad eller vistas permanent.

Huvudregel 2: Försäljning till privatpersoner

Du som säljare ska ta ut och redovisa svensk moms. När du säljer tjänster till privatpersoner anses tjänsterna vara utförda i det land där säljaren är etablerad, exempelvis Sverige.

För vissa typer av tjänster finns det undantag från huvudreglerna. Det gäller till exempel försäljning av digitala tjänster till privatpersoner.

Läs mer om att sälja tjänster till andra EU-länder på Skatteverkets webbplats

Till sidans topp

Försäljning av tjänster till företag

När du säljer tjänster till ett företag i ett annat EU-land ska köparen enligt huvudregeln redovisa både ingående och utgående moms. Du som säljare ska lämna uppgifter om försäljningen och lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket.

För att du ska kunna sälja utan moms räcker det oftast att köparen uppger sitt VAT-nummer. Då kan du förutsätta att köparen är ett företag som är etablerat utomlands. Om köparen inte är momsregistrerad måste hen på något annat sätt visa att det är ett företag.

Om köparen uppger sitt VAT-nummer bör du ta reda på att VAT-numret är korrekt.

Kontrollera VAT-nummer på Skatteverkets webbplats

Undantag från huvudregeln för företag

Ett antal tjänster anses vara utförda i det land där du levererar tjänsterna. När du levererar en sådan tjänst kan du som säljare i vissa fall bli tvungen att ta ut moms i det land där du har levererat tjänsten. Sådana tjänster kan exempelvis vara:

  • fastighetstjänster
  • transporttjänster
  • inträde till evenemang
  • restaurang och catering
  • arbete på varor
  • förmedlingstjänster
  • korttidsuthyrning av bilar och andra transportmedel.

Läs mer om undantagsreglerna på Skatteverkets webbplats

Periodisk sammanställning

Har du sålt tjänster momsfritt till företag i ett annat EU-land? Då ska du lämna uppgifter om värdet på dessa tjänster i en periodisk sammanställning.

Läs mer om periodisk sammanställning på Skatteverkets webbplats

Till sidans topp

Försäljning av tjänster till privatpersoner

Om du säljer tjänster till privatpersoner i andra EU-länder är huvudregeln att du som säljare ska ta ut och redovisa moms.

Undantag från huvudregeln för privatpersoner

Ett antal tjänster anses vara utförda i det land där du levererar tjänsterna. När du levererar en sådan tjänst kan du som säljare i vissa fall bli tvungen att ta ut moms i det land där du har levererat tjänsten. Exempel på sådana tjänster är:

  • fastighetstjänster
  • inträde till evenemang
  • restaurang och catering
  • kulturella och liknande tjänster
  • förmedlingstjänster
  • transporttjänster
  • arbete på varor
  • uthyrning av bilar och andra transportmedel
  • digitala tjänster.

För att redovisa moms vid försäljning av digitala tjänster till privatpersoner inom EU kan du använda tjänsten MOSS (Mini One Stop Shop). Det är frivilligt att använda tjänsten som är framtagen för att underlätta momsredovisningen.

Läs mer om och redovisa moms i Skatteverkets e-tjänst MOSS

Till sidans topp

Faktureringsregler

Normalt ska du följa de svenska faktureringsreglerna för moms oavsett om du levererar tjänsten i Sverige eller i köparens land. Det gäller oavsett vem köparen är.

Läs om de svenska faktureringsreglerna på Skatteverkets webbplats

Du kan behöva momsregistrera dig i köparens land, enligt undantagsreglerna för försäljning av tjänster till företag och privatpersoner i andra EU-länder. Då kan du vara tvungen att följa det landets faktureringsregler.

Hänvisning på fakturan

När du säljer tjänster utomlands kan du behöva göra en särskild hänvisning på fakturan om vad den gäller.

Läs om frivilliga och obligatoriska hänvisningskrav i Skatteverkets broschyr Fakturans innehåll – särskild uppgift eller hänvisning

Till sidans topp

Kom ihåg!

När du skickar en faktura till utlandet underlättar det om du använder ett språk som både du och köparen förstår. Vissa uppgifter måste finnas enligt lag, och dessutom bör fakturan innehålla betalningsuppgifter, till exempel ditt IBAN-nummer och BIC/SWIFT.

Ladda ner en fakturamall på Business Swedens webbplats

Till sidans topp

Skatteverkets webbseminarier

Vad ska du tänka på när du säljer tjänster till EU-länder? Hur ska du redovisa momsen? Sådana frågor kan du få svar på genom att koppla upp dig till Skatteverkets webbseminarier.

Läs mer och anmäl dig på Skatteverkets webbplats

Till sidans topp

Skatteverkets skatteupplysning

Kontakta Skatteverket om du ska sälja tjänster utomlands. Det är viktigt att du har klart för dig vilken typ av tjänst det gäller, var den ska levereras och vem som är köparen. Då kan Skatteverket lättare svara på dina frågor.

Skatteupplysningen på Skatteverket svarar på alla typer av skattefrågor. Telefonnumret är 0771-567 567. Ringer du från utlandet är telefonnumret + 46 8 564 851 60.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.