Marknadsföring

När du ska marknadsföra dina varor och tjänster i ett annat land kan det finnas andra saker att tänka på än när du marknadsför dem i Sverige.

Sidan blev senast uppdaterad:

Det är vanligt att använda olika typer av marknadsföring som konkurrensmedel. Ett sätt att förenkla din marknadsplanering är att utgå från marknadsföringens 4P-modell. Där de fyra p:na står för:

  • produkt
  • pris
  • plats (säljkanal)
  • påverkan (PR, reklam, marknadsföring).

Begreppet 4P används för att exempelvis nå det idealiska priset på en viss produkt, som ska säljas på rätt plats med rätt sorts påverkan. De fyra p:na är tänkta att kombineras i en marknadsföringsmix.

Utöver 4P-modellen, bör du också fundera på följande:

  • Vilka kulturella faktorer påverkar marknadsföringen av din produkt?
  • Hur tänker du gå in på marknaden och hur vill du positionera din produkt?
  • Hur kommer du att ge support till kunderna?
  • Vilka immaterialrättsliga skydd behöver du (exempelvis patent och varumärkesskydd)?
  • Finns det faktorer som är unika för din bransch?

Till sidans topp

Kulturella faktorer

När du marknadsför varor och tjänster i ett annat land bör du ta hänsyn till landets normer, språk, kultur och religion. Du behöver ha kunskap om allt från högtider till vad som är politiskt korrekt. Marknadsföringsbudskap uppfattas inte alltid på samma sätt som hemma i Sverige.

Ditt varumärke, dina färger, ordval, förpackningar och symboler samt dina erbjudanden kan uppfattas på ett annat sätt och få en helt annan effekt än på hemmamarknaden. Så kan det vara även om det finns ett behov av din produkt på den nya marknaden. Tänk på att ju mer du anpassar dig till marknaden i landet, desto enklare blir det att nå dina nya kunder.

Det kan bli väldigt fel att göra samma kampanjer på den nya marknaden och med samma innehåll som du använder i Sverige. Du bör ta hjälp av någon som kan marknaden, exempelvis din agent eller återförsäljare. Då har du större chans att lyckas med marknadsföringen.

Till sidans topp

Marknadsföringsmetoder

Oavsett vilken marknadsföringsmetod du väljer, bör du kunna beskriva hur du skiljer dig från dina konkurrenter. Det är viktigt att du kommunicerar dina unika försäljningsargument. De brukar kallas för unique selling points, USP:ar.

När du ska marknadsföra dig på en ny marknad, kan det vara viktigt att delta i mässor och konferenser. Det kan också vara viktigt att ha referenser från kunder och andra affärskontakter som du får använda i din marknadsföring.

Till sidans topp

Kundservice

Olika länder har olika regler för hur mycket service du måste erbjuda för dina produkter och tjänster. De reglerna måste du ha koll på. Det kan handla om att du måste ha en support eller öppet köp eller andra regler som rör konsumenträtten. Men oavsett vad det finns för regler är en bra service viktigt för ditt varumärke.

Till sidans topp

Immaterialrätt

Om du vill skydda design, varumärke eller patent på exportmarknaden, måste du ansöka om skydd i respektive land. Detta område inom juridiken kallas immaterialrätt.

Till sidans topp

Faktorer som är unika för din bransch

Det kan finnas saker att tänka på som bara gäller för just din bransch. Sök råd från andra exportörer, din agent eller återförsäljare.

Till sidans topp

Marknadsföringsregler

Många företag runt om i världen följer de regler för reklam och marknadskommunikation som International Chamber of Commerce (ICC) ger ut. ICC är näringslivets världsorganisation och representerar företag i alla storlekar och alla branscher. Reglerna gäller också vid e-handel. ICC:s regler ska se till att reklamen är hederlig, laglig, pålitlig och fri från stötande inslag. Du måste inte följa reglerna, men om du bryter mot reglerna kan du bli utsatt för negativ publicitet.

Läs ICC:s egler för reklam och marknadskommunikation

Naturligtvis måste du också följa de marknadsföringsregler som gäller i det land där du marknadsför dina varor och tjänster.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.