Marknad, försäljning och etablering

När du ska göra affärer utomlands bör du ta hänsyn till vad som gäller i olika länder. Det finns många faktorer som kan påverka dina möjligheter att lyckas med din satsning.

Sidan blev senast uppdaterad:

Du bör göra en ordentlig marknadsundersökning för att förstå hur din nya marknad och kunderna fungerar.

Läs mer om marknadsundersökning

När du ska marknadsföra dina varor och tjänster bör du ta hänsyn till marknadsföringsregler, kulturella och branschspecifika faktorer, immaterialrättskydd med mera som kan påverka valet av säljkanaler och marknadsföringen av din produkt på exportmarknaden.

Läs mer om marknadsföring

De som börjar sälja varor på en ny marknad brukar vanligtvis använda en handelsagent eller återförsäljare som känner marknaden och den aktuella branschen. E-handel blir också allt vanligare. Ibland kan det behövas att man är etablerad på marknaden, och då väljer många att starta en filial.

Läs mer om etablering, distribution och säljkanaler

Det finns olika betalningslösningar som minskar dina risker när du handlar med andra länder. Du bör vara extra försiktig med nya affärsförbindelser. Det finns olika betalningsformer som du kan använda när du exporterar. Exempelvis förskottsbetalning, betalning mot remburs, dokumentinkasso eller betalningsgaranti från bank.

Läs mer om att ta betalt

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.