Så säljer du artiklar

Sidan blev senast uppdaterad:

Om du vill börja sälja artiklar men inte vet hur du ska få kunder eller uppdrag kan du börja med att följa tipsen som vi samlat nedan. Du måste också se till att ta betalt för din tid och din kunskap.

De tolv stegen nedan ger dig värdefulla tips och råd för att lyckas sälja in dina idéer till en redaktör.

  1. Hitta en tidning som skriver om saker som intresserar dig och där du har specialkunskaper.
     
  2. Läs de senaste numren noga så du vet vilken typ av artiklar tidningen brukar publicera.
     
  3. Fundera ut tre idéer och kontakta redaktören. Börja med ett kortfattat mejl.
     
  4. Får du inget svar – ring.
     
  5. Försök alltid att sälja in artikeln som idé, undvik att skriva på spekulation. Dels kan du ha jobbat i onödan, dels kan du ändå få skriva om eftersom tidningen kanske vill ha en annan vinkel.
     
  6. Gör en uppskattning av tidsåtgången och begär att få betalt enligt Journalistförbundets frilansrekommendation.

    På Journalistförbundets webbplats hittar du frilansrekommendationen och avtalsmallar
     
  7. Var noga med att förmedla vad som ingår i priset när du förhandlar.
     
  8. Vid enstaka artiklar skrivs sällan avtal utan ni kommer överens muntligt om lämningstid, textlängd, pris med mera. Be att få bekräftelse via mejl.
     
  9. Följ alltid deadlines och den längd ni har kommit överens om. Var inte rädd för att kontakta redaktören med frågor och funderingar under arbetet.
     
  10. Se alltid till att du får en bekräftelse på att artikeln har kommit fram.
     
  11. Var beredd på att du måste komplettera eller ändra delar av artikeln. Gör det utan att ta mer betalt, om inte kraven är orimliga.
     
  12. Passa på att försöka sälja in fler idéer.

Våga ta betalt

Det är viktigt att du värderar ditt professionella arbete och kräver en rimlig ersättning. Det är inte bara själva arbetstiden som uppdragsgivaren betalar för, utan för hela den samlade kunskap och erfarenhet som du tar med dig i arbetet. Du ska också ta betalt för omkostnader och tid som du lägger ned för att få dina uppdrag. Kontakta din branschorganisation för minimirekommendationer.

Räkna ut ditt pris

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp