Marknadsföring av böcker
Sidan blev senast uppdaterad:För att boken ska sälja bra är det viktigt med recensioner i många medier. För små förlag kan det vara svårt att få recensioner. Ett tips är att kontakta bokbloggar.
Ring först upp för att etablera en kontakt och få ett namn. Skicka sedan boken i god tid före utgivning. Bifoga även ett följebrev där du skriver om författaren, boken, förlaget med mera.
Pressmeddelande
Medierna överöses med pressmeddelanden. Försök därför göra något som sticker ut för att få en reaktion. Det är också viktigt vem som får pressmeddelandet. Ring och kolla vem som är ansvarig innan du skickar det.
För att få bästa effekt bör du skicka pressmeddelandet med både e-post och papperspost. Försök hitta en tydlig vinkel på pressmeddelandet. Skriv sedan lite kortfakta om boken och författaren. Du bör också ha med ISBN-nummer, genre, pris, förlag, datum när boken släpps och liknande.
Det är viktigt att du har bilder både på boken och på författaren. Enklast är att du lägger upp bilder (högupplösta) som kan laddas hem från ditt förlags webbplats.
Fundera på vilka kontakter du har, vilka du känner som kan hjälpa dig. Fundera även på om det finns branschtidningar som skulle kunna vara intresserade. Lokalanknytning brukar vara en fördel.
Bokbloggar
Det finns även en mängd bokbloggar på nätet som recenserar böcker. Sök på internet för att hitta de som är aktiva och passar din bok. Där har du störst chans att få din bok recenserad.
Ansvarig: Tillväxtverket