Så har andra gjort

Här hittar du inspirerande intervjuer med andra som startat företag inom mode och design. Hur gjorde de? Vilka tips och råd kan de ge dig som är i startgroparna?

Sidan blev senast uppdaterad:

Bea Szenfeld – att hitta sin kreativa nisch

Bea Szenfeld är en av landets mest kreativa personligheter och designer. Hon utexaminerades från Beckmans Designhögskola i Stockholm 2002 och hade redan året innan startat eget företag. För Bea har utgångspunkten alltid varit att jobba med uppdrag där magkänslan funnits med.

Läs intervju med Bea Szenfeld

Transformator design – de nya tjänsterna

Vi lever i ett samhälle som blir allt mer tjänstebaserat, menar Daniel Ewerman som är vd för Transformator design. Ett företag som har hängt med i designbranschens mognad och skapar tjänster för samhällets nya behov.

Läs intervju med Daniel Ewerman

Smart Textiles Design Lab – nya perspektiv på textilier

Linda Worbin forskar på framtidens textilier, redan i dag. Med en mix av gammal tradition och ny teknik ger hennes arbete en ny syn på textildesign – och en ledtråd till vad vi kommer att få se framöver.

Läs intervju med Linda Worbin

Odeur – att söka tillverkare

Odeur är ett svenskt streetwearmärke som startades 2006 av designern Petter Hollström. Märket uppkom som en följd av Petters examensprojekt på Berghs School of Communication och har sedan starten byggt på en speciellt framtagen doft som integreras i kläderna.

Läs intervju med Petter Hollström om att hitta producenter utomlands

Dunktion – med innovationer i fokus

Som innovationsrådgivare arbetar Julia Lindkvist Martinsson med att stötta idébärare från uppslag till färdigt resultat. I sitt jobb ser hon hur entreprenörskap blir allt viktigare – och att designer måste inse att de ska kunna leva på sitt yrke.

Läs intervju med Julia Lindkvist Martinsson

Klättermusen AB – så arbetar vi med hållbarhet

Det entreprenörsdrivna outdoor-företaget Klättermusen i Åre har haft fokus på hållbarhet ända sedan starten 1984. Företaget har vunnit ett flertal utmärkelser och priser för sina hållbara och funktionella friluftskläder och senast uppmärksammades företaget med H&M Stipendiet för Hållbarhet 2011, som delades ut på Ellegalan.

Läs intervju med marknadschef Eva Askulv

 

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se. Om du vill ha svar från oss, ange din e-postadress.