Leverans av varor

För att leverera varor till köparna behöver du någon form av distribution. Fundera på om du vill sköta det mesta själv eller om du vill anlita någon som hjälper dig med olika delar.

Sidan blev senast uppdaterad:

Kunderna ser ofta kort leveranstid som god service och om du kan ange leveranstid bör du göra detta redan vid beställningen. Om du inte kommit överens om annat med kunden ska varan levereras inom 30 dagar från beställningen. I annat fall kan kunden ha rätt att häva beställningen och få pengarna tillbaka.

Till sidans topp

Distribution

Det är viktigt att bestämma hur du ska hantera beställningar och leveranser. Du kan exempelvis:

  • sköta distributionen själv,
  • låta leverantören sköta distributionen, eller
  • köpa tjänsten av ett företag som är specialiserat på distribution.

Bestäm dig tidigt för hur du vill göra, eftersom det kan påverka valet av leverantör.

Tänk på att distribution inte bara handlar om hur kunden får sina varor, utan även om hur du hanterar returer. Det finns företag som erbjuder olika typer av helhetslösningar. Svara på de här frågorna innan du startar:

  • Ska du själv sköta lagerhållningen eller köpa tjänsten?
  • Ska du själv sköta packningen eller köpa tjänsten?
  • Ska du själv sköta transporterna eller köpa tjänsten?
  • Hur ska kunden få sina varor?
  • Ska du ha olika alternativ för frakt?
  • Hur länge ska kunden vänta på sina varor?
  • Hur får du det du säljer från din leverantör?
  • Ska du betala eventuell returfrakt?

Tänk på att de flesta kunder är otåliga. De vill ha varan omedelbart (där har en fysisk butik ofta en konkurrensfördel). Men tänk också på att inte lova mer än du kan hålla. Utgå från dig själv - hur reagerar du när du inte får den vara du beställt inom angiven tid?

Till sidans topp

Ångerrätt

Enligt lag måste du som säljer varor eller tjänster på nätet ge konsumenterna 14 dagars ångerrätt.

  • Konsumenter har 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.
  • Du som säljare måste se till att konsumenten får information om ångerrätten, informerar du inte om ångerrätten har konsumenten 1 år på sig att ångra köpet.
  • Konsumenten ska stå för returfrakten om de ångrar sig
  • Konsumenten har rätt att undersöka varan.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.