Marknadsföring

Att göra ett bra spel kräver hårt arbete och bra beslut, men ett bra spel är inte tillräckligt – spelarna måste också få kännedom om spelet.

Sidan blev senast uppdaterad:

Press

Att skicka ett pressmeddelande eller mejl till olika speltidningar, spelsajter, spelbloggare, med flera kan vara en bra idé, särskilt om spelet sticker ut och väcker intresse. Förklara vad spelet går ut på, vilka som har gjort det och varför ditt spel är unikt och bättre än konkurrenternas spel med liknande koncept.

Inkludera skärmdumpar från spelet, en videotrailer, lanseringsdatum och kontaktuppgifter. Ha en testversion av spelet redo, om mottagarna är intresserade av att testa spelet.

Om spelet är engelskspråkigt har det större chans att nå ut internationellt. Det finns en mängd speltidningar och bloggar på nätet, sök efter de som passar din produkt och målgrupp.

Till sidans topp

Sociala medier

För att potentiella konsumenter enkelt ska kunna ta del av aktuell information om ditt spel behövs en webbplats och eventuellt en blogg med uppdateringar om hur arbetet går med spelet. Då blir det lättare att hålla direktkontakt med dem och svara på eventuella frågor. Det är både effektivt och billigt.

Använd sociala medier för att hålla kontakt med potentiella spelkonsumenter och spelrecensenter och uppdatera dem med de senaste nyheterna om spelet.

Till sidans topp

Branschmässor

Internationella branschmässor utgör en viktig mötesplats för spelutvecklare, förläggare, underleverantörer och kringfunktioner. Sådana evenemang finns världen över och under hela året.

Läs mer på Branschorganisationen Dataspelsbranschens webbplats

Läs mer om datum och detaljer på Business Swedens webbplats

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.

Mer om marknadsföring

Marknadsför ditt företag

Marknadsföring handlar om att skaffa kunder till ditt företag och bygga relationer. Det handlar också om hur ditt företag uppfattas. Lär känna dina kunder och konkurrenter och gör en plan för din marknadsföring.