Skydda din företagsinformation

Sidan blev senast uppdaterad:

Om du förlorar viktig företagsinformation kan det innebära stora konsekvenser för dig och ditt företag. Gemensamma förhållningssätt, rutiner och olika digitala tjänster hjälper dig att hantera information på ett säkert sätt.

På den här sidan kan du läsa om följande:

Skydda din viktigaste information
Säkerhetskopiera företagets information
Åtkomst och behörigheter till information
Använd e-tjänster
Digital brevlåda
Surfa på säkra nät
Kontakt med andra myndigheter
Om du hanterar personuppgifter i ditt företag

Skydda din viktigaste information

En bra grund är att du håller isär dina roller som företagare och privatperson. Till exempel bör du ha en dator för företaget och en annan för det privata. Du behöver också ha koll på vilken information som är viktigast för att ditt företag ska fungera och vilka problem som kan uppstå om någon obehörig kommer åt informationen, om den är felaktig eller om ni på företaget inte kommer åt den.

Säkerhetskopiera företagets information

Företagets information kan förloras, bli oåtkomlig eller korrupt om den bara sparas på ett ställe. Du riskerar då att förlora informationen om någon skulle stjäla datorn eller om datorn slutar fungera. Spara därför viktig information på mer än ett ställe och inte bara på en dators hårddisk och bestäm hur rutinen för säkerhetskopiering ska utformas. 

Tips för säkerhetskopiering

  • Säkerhetskopiera regelbundet information på datorer och mobiler.
  • Säkerhetskopiera till en extern hårddisk eller molnet. Kontrollera att informationen kan återläsas.
  • Gör aktiva val, vilken information som bör sparas i molnet eller på extern hårddisk. 
  • Fundera över vilken information som är viktig att ha kontroll över själv,  eller vad företaget behöver ha lättillgängligt från olika platser eller enheter.

Åtkomst och behörigheter till information

Är ni flera som arbetar på företaget kan det vara bra att ta fram enkla och tydliga rutiner hur ni ska hantera olika typer av information och det skydd som informationen behöver. 

  • Skriv ner rutinerna och se till att de är kända för alla.
  • Bestäm hur behörigheter ska hanteras och tänk på att alla medarbetare oftast inte behöver ha tillgång till all information.
  • Se till att alla medarbetare har en egen inloggning (konto) med eget användarnamn och lösenord till de tjänster de använder. 
  • Dela inte samma inloggning mellan olika personer och behåll alltid dina inloggningsuppgifter för dig själv.

Använd e-tjänster

E-tjänster är både enklare och ofta säkrare än pappershantering. När det finns en e-tjänst för att sköta kontakten med myndigheter och andra företag bör du använda den.

Här på verksamt.se finns ett antal e-tjänster, till exempel registrera F-skatt, anmäla sig som arbetsgivare och registrera företaget hos Bolagsverket.

Alla e-tjänster här på verksamt.se

Digital brevlåda

Skaffa en digital brevlåda så får du post från myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Freja eID och Mobilt BankID. En digital brevlåda är gratis. Du kan välja mellan ett antal olika brevlåde-leverantörer.

Att välja digital brevlåda

Film: Skaffa digital brevlåda

(Längd: 1 minut.)

Surfa på säkra nät

Undvik att använda publika nätverk (så kallade gästnät). När du använder ett publikt nätverk exempelvis på ett café eller en flygplats, har den som kontrollerar nätverket och den trådlösa routern möjlighet att följa vad du gör på nätet. Till exempel se vart du surfar och se dina användarnamn och lösenord.

Tips vid användning av trådlösa nätverk

  • Undvik att använda publika nätverk på till exempel caféer och hotell. Använd i stället mobilens uppkoppling eller en VPN-lösning.
  • Har företaget ett trådlöst nätverk (wifi), skydda routern med ett starkt lösenord.
  • Byt lösenordet i samband med installation, med ett starkt, unikt lösenord.
  • Ha starka, unika lösenord på nätverket eller nätverken.
  • Installera ett separat nätverk för besökare som erbjuds wifi-åtkomst.

Mer om hur du kan säkra dina lösenord

Kontakt med andra myndigheter

Har du frågor kring hur du kan skydda din företagsinformation ska du ta kontakt med:

Polisen
Facebook Polisen – bedrägeri
Skatteverket
Bolagsverket
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
No more ransom
Så bestrider du bluffakturor

Om du hanterar personuppgifter i ditt företag

Om du hanterar personuppgifter i ditt företag måste du veta var molntjänsten lagrar dessa uppgifter. Molntjänstleverantören måste också uppfylla de krav som dataskyddsdirektivet (GDPR) ställer på hantering av personuppgifter.

GDPR och hantering av personuppgifter

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp