Skydda din företagsinformation

Sidan blev senast uppdaterad:

Om du förlorar viktig företagsinformation kan det innebära stora konsekvenser för dig och ditt företag. Gemensamma förhållningssätt, rutiner och olika digitala tjänster hjälper dig att hantera information på ett säkert sätt.

Hur skyddar du din viktigaste information

Fundera över vilken information som är viktigast för att företaget ska fungera och vilka problem som uppstår om någon obehörig kommer åt informationen, om den är felaktig eller att ni själva inte kommer åt den. Det ökar också medvetenheten hos alla anställda att informationen behöver skyddas på olika sätt.

Genom att skilja på vad som är privat information och vad som är företagets information kan skydda ditt företag bättre. Använd olika datorer för det ni gör inom företaget och det som görs privat.

Säkerhetskopiera företagets information

Företagets information kan förloras, bli oåtkomlig eller korrupt om den bara sparas på ett ställe. Du riskerar då att förlora informationen om någon skulle stjäla datorn eller om datorn slutar fungera. Spara därför viktig information på mer än ett ställe och inte bara på en dators hårddisk.

Ta även för vana att regelbundet skapa en säkerhetskopia/backup. Använd till exempel en molntjänst eller en extern hårddisk. Kontrollera att kopieringen fungerar och att du kommer åt den säkerhetskopierade informationen.

Åtkomst och behörigheter till information

Är ni flera som arbetar på företaget kan det vara bra att utarbeta enkla och tydliga rutiner för hur ni ska hantera olika typer av information och det skydd som informationen behöver. Skriv gärna ner rutinerna och se till att de är kända för alla.

Bestäm hur behörigheter ska hanteras och tänk på att alla medarbetare oftast inte behöver ha tillgång till all information.

Se till att alla medarbetare har en egen inloggning (konto) med eget användarnamn och lösenord till de tjänster de använder. Dela inte samma inloggning mellan olika personer och behåll alltid dina inloggningsuppgifter för dig själv.

Använd e-tjänster

En e-tjänst är en elektronisk tjänst som du kan använda för att göra olika ärenden med stöd av din dator, surfplatta eller mobiltelefon. E-tjänster är både enklare och ofta säkrare än pappershantering. När det finns en e-tjänst för att sköta kontakten med myndigheter och andra företag bör du använda den.

Här på verksamt.se finns ett antal e-tjänster, till exempel registrera F-skatt, anmäla sig som arbetsgivare och registrera företaget hos Bolagsverket.

Alla e-tjänster här på verksamt.se

Säkrare med digital brevlåda

Skaffa en digital brevlåda så får du post från myndigheter digitalt i stället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. En digital brevlåda är gratis. Du kan välja mellan ett antal olika brevlåde-leverantörer.

Att välja digital brevlåda

Surfa på säkra nät

Undvik att använda publika nätverk (så kallade gästnät). Använd hellre din mobiltelefons datauppkoppling eller en VPN-lösning. Om du använder ett gästnät bör du vara medveten om vilken information du skickar och tar emot. 

När du använder någon annans nätverk, som ett publikt nätverk på ett café eller en flygplats, har den som kontrollerar nätverket och den trådlösa routern möjlighet att följa vad du gör på nätet. Det vill säga att titta på all trafik som du genererar (se vart du surfar, se dina användarnamn och lösenord och så vidare).

Kontakt

Har du frågor kring hur du kan skydda din företagsinformation ska du ta kontakt med:

Polisen
Facebook Polisen – bedrägeri
Skatteverket
Bolagsverket
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
No more ransom
Så bestrider du bluffakturor

Personuppgifter

Om du hanterar personuppgifter i ditt företag måste du veta var molntjänsten lagrar dessa uppgifter. Molntjänstleverantören måste också uppfylla de krav som dataskyddsdirektivet (GDPR) ställer på hantering av personuppgifter.

GDPR och hantering av personuppgifter

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp