Så har andra företagare gjort

Här har vi samlat exempel på hur andra företagare har gjort när de startat eller utvecklat sitt företag. Du kan sortera efter bransch, företagsform och företagsfas. Gör du inga val visas alla artiklar.

Du kan filtrera på

  • Auel - Importera en trend eller tradition

    Att vara först med en idé kan vara riskfyllt. Men att stå sist i kön är inte heller ett framgångsrecept. Kombinera nyhetens behag med möjligheten att lära av andra genom att importera en trend eller tradition från en annan kultur.

  • Fika NYC - Lars startade företag i USA

    Genom att sikta på bäst kvalitet och bäst lägen har Fika NYC blivit New Yorks största privatägda kafékedja på åtta år. Konkurrenten Starbucks med 20 000 kaféer skrämmer inte grundaren Lars Åkerlund – tvärtom lägger han gärna sina kaféer dörr i dörr.

  • Import från Kina - Marias bästa tips

    Under det senaste året har Maria Bökman importerat krukor från Kina för nästan en halv miljon kronor. Genom både positiva och negativa erfarenheter med många leverantörer har Maria lärt sig mycket om hur man gör affärer i Asien.

  • Kafédröm blev verklig

    Efter 23 år på Volvo fick Pia Backman chansen att driva eget kafé. På en vecka blev köpet av Bertilssons kaffestuga utanför Göteborg klart.

  • Ekologiskt lantbruk tillsammans

    Ekologiskt lantbruk är bra för djur och natur men det är svårt att få ekonomi i verksamheten. Ett sätt är att gå ihop och bilda producentkooperativ.

  • Ost i liten skala lönsamt

    Jürss mejeri levererar ost till toppskiktet av landets restauranger. Kunderna begriper det banken inte förstod. Småskalighet, ekologiskt och lokalt lönar sig!

  • Förening stärkte biodlare

    Tack vare den ekonomiska föreningen Västgötahonung har biodlarna i Skaraborg stärkt sina företag. De utvecklar nya produkter och hittar ständigt nya marknader.

  • Hittade hål i ekohyllan

    Kvinnorna bakom Sjölunda gård Ekogrossisten prickade in en vara som saknades i de svenska ekohyllorna. Redan ett år efter företagsstarten såldes deras ekologiska smågodis i alla Coops butiker.

  • Konsten att vårda sitt varumärke

    Textildesignern Susanna Sivonen inspireras av vardagen och tänker mycket på sitt varumärke och vårda det som egen företagare.

  • Etisk produktion affärsidén

    De som kände textilbranschen sade att det inte gick. Men Annika Axelsson och Karin Stenmar var övertygade: Det måste gå att göra t-shirts i ekologiskt odlad bomull med rimlig lön till dem som syr.

  • Camino magasin

    Det går att förena ett medvetet tänkande med det goda i livet. Det kooperativa företaget Camino visar möjligheterna till en livsstil som både du och din omvärld tjänar på i sitt magasin.

  • Företag med tradition

    Farfar och farmor grundade konfektionsföretaget "Westerlinds" på fyrtiotalet. Nu driver Maria Westerlind och hennes man Pär Maria Westerlind AB, med familjens kunnande i ryggen.

  • De gör egna barnkläder

    En mangapojke på rosa t-shirt till en kille och t-shirt med vita pirater på isblå botten till en tjej. Eller tvärtom. Två småbarnsmammor fick nog av det snäva utbudet av barnkläder och började designa egna.