Erghis Technologies om att sälja till andra EU-länder

Tänk dig att kunna styra din dator utan att röra vid den. Det är precis det som det Malmöbaserade företaget Erghis Technologies AB har tagit fram en teknik för. Företagsresan har varit krokig, men målet har alltid varit detsamma: att nå ut i världen. Bolaget har gått från att inledningsvis sälja appar, till att nu ta fram och utveckla möjligheten att göra sjukvården ännu mer steril genom sin teknik. Företaget är grundat av studiekamraterna Örs-Barna Blénessy och Holger Andersson.

Sidan blev senast uppdaterad:

Verksamt.se:s reporter Anders Nyberg träffar Örs för att ta reda på mer om hur de gått tillväga med sin utlandssatsning.

Ni jobbar främst mot sjukvården och bilindustrin och säljer i dag till två länder?

Ja, Tyskland och Storbritannien. Men vi ser egentligen hela EU som den marknad vi vill åt.

Vad ska man tänka på när man ska sälja till andra EU-länder, tycker du?

För det första tycker jag inte att man ska vara så rädd, för vi är väldigt lika inom EU vad gäller lagar och skatter, det är mycket ”business as usual”. Sen är det inga tullar heller. Men man måste komma ihåg att det finns vissa kulturskillnader.

Hur menar du med kulturskillnader?

Tänk dig att du går ifrån ett möte och är helt säker på att du har fått till världens bästa deal. Och sedan kan det ändå sluta med att ni har missförstått varandra totalt.

Men hur ska man lära sig att hantera kulturskillnader?

Vi har turen att vi bor i ett väldigt exportinriktat land som Sverige. Vi har jättemånga entreprenörer som redan har gjort resan, och redan vet hur det är i de här länderna. Så lev inte i ett vakuum, ta kontakt med människorna runt omkring dig och lär från dem.

Våga fråga?

Ja, information är viktigt. Så att våga fråga är A och O.

Du flyttade tiden för det här mötet en gång, från tisdag till torsdag. Varför då?

Vi var faktiskt i Berlin på ett jobbmöte.

Du ser nöjd ut?

Ja, det gick jättebra, och de vi träffade vill att det ska gå fort. Så det är positivt. Det är det som är härligt med EU, det är så lätt allting, förutom lagarna och regelverken som jag nämnde, så går det ju att ta sig fram snabbt och enkelt inom hela EU. Samma dag som du får en mötesförfrågan, kan du vara nere i Rom eller, som i vårt fall, Berlin. Men var beredd på att det tar tid. För vårt tvåtimmarsmöte i Berlin fick vi lägga cirka 15 timmar på att resa.

Men hur fungerar det egentligen när man får en order, från till exempel Tyskland?

Det varierar ju så klart, men vi blev till exempel kontaktade av BMW:s agentföretag som hade hittat oss. Vi presenterade oss för varandra, vi presenterade vår teknik och vad vi kunde hjälpa dem med. Sedan fick vi svaret att de ville jobba med oss, och då fick vi flytta ner till München i ett halvår för att jobba med dem. Vi fick ett projekt och fick betalt.

Du får det att låta så enkelt.

Det är enkelt, det är det fina med att jobba inom EU. Vi har ju fördelen att ha några av världens mest köpstarka kunder nära oss i Tyskland, Storbritannien och Frankrike. De är i topp 10 av världens största ekonomier och vi har dem alla samlade i samma system: EU. Det är fantastiskt.

Vad har du för tips till andra företagare och entreprenörer som vill ut på en ny marknad?

Först och främst måste du svara på frågan som du måste göra i vilket annat fall som helst: vem är min kund? När du vet det kan du också börja fundera på var den här kunden finns. Det är inte alltid de finns i Sverige, ibland kan du ha en affärsidé som absolut inte passar i Sverige, då kanske du måste börja internationellt.

Vad finns det för hjälp att få här i region Skåne?

Det finns otroligt mycket hjälp att få. Vi har MINC där vi är idag, ta gärna en halvtimmes samtal med någon här, det betyder mycket. Sen har vi Invest in Skåne som hjälper bolag att komma ut på mässor, hitta kunder och som kan arbeta aktivt med dig som företagare för att hitta rätt personer och kontakter utomlands. Sen har ju varje stad sina inkubatorer och acceleratorer, så vet du inte vart du ska söka dig så kan du bara googla ”inkubator…” och din stad.

Så våga fråga igen?

Ja, lev inte i ett vakuum. För att lyckas som företag så måste du ha förbindelser långt utanför din egen krets och dina kunder. Lär känna andra, ta till vara på deras erfarenheter. Kanske känner någon någon, och sedan har du en ny kund. Så prata med din lokala inkubator och ditt nätverk.

Tack för din tid Örs, det var spännande att höra om er resa!

 Tack själv!

Film - Erghis Technologies om att sälja till andra EU-länder

Örs-Barna Blénssey, grundare av företaget Erghis Technologies AB, berättar om fördelarna med att börja med EU som marknad.

Se film med Erghis Technologies

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.