Skistart.com om att importera från Kina

Webbutiken som startade i garaget hemma hos en av grundarna har i dag över tio anställda. Skistart.com från Älvdalen exporterar numera till hela Norden, och började tidigt importera från Kina och Taiwan.

Sidan blev senast uppdaterad:

Verksamt.se:s reporter Anders Nyberg träffar en av grundarna, Henrik Lindh, på företagets stora lager en varm septemberdag. Överallt står det skidor, stavar, kläder, klätterutrustning och kosttillskott.

Man tänker inte direkt på att det ser ut så här när man handlar på nätet?

Nej, men det här är vår verklighet. Det gäller att ha mycket på lager för att få snabba leveranser. Sen brukar vi försöka undvika för mycket returer, för annars får man snabbt sitt lager utspritt över hela Norden. Vi vill leverera rätt direkt.

Ni importerar från Kina och Taiwan, vad ska man tänka på när man börjar importera?

Ja, vi har jobbat ett par år med import från Asien nu och det vi har lärt oss efter hand, för det är en process att lära hela tiden, är att köpa in en produkt till att börja med. Beställ inte 1 000 stycken direkt av någonting, utan beställ en provorder, då blir det mycket lättare att säkerställa att man får det man verkligen vill ha.

Det låter dyrt att ta hem en produkt?

Ja, det är lite dyrare så klart med frakten. Fast det blir också väldigt dyrt att beställa 1 000 stycken av fel produkt. En annan fördel med att ta hem en produkt är också att man ser hur leverantören hanterar leveranstiden. Gör man en liten order ska det i regel gå på tvåtre veckor att få hem den. Tar det betydligt längre tid så är det inte bra. Det blir ett litet kvitto på hur nära fabriken man faktiskt är. Ju kortare leveranstid desto närmare fabriken. Om leveranstiden är lång finns det risk att det finns många mellanhänder.

Hur tycker du att man ska tänka med tullavgifter?

Vi brukar göra ett överslag när vi beställer. Om dollarn ligger på 8,50 kr, så räknar vi med att dollarn ligger på 10 kr istället, då har man täckt in det mesta med både tull och frakt. Det kan skilja lite så klart, men räknar man så är man oftast i hamn.

På tal om hamn, ni har ju ingen hamn i Älvdalen?

Nej, leveranserna kommer till hamnen i Göteborg. Vi vill inte riskera onödiga avgifter, så vi ser till att snabbt få varorna hit till Älvdalen från hamnen i Göteborg. Annars riskerar vi dyra hamnavgifter. Oftast kan frakten till Älvdalen från Göteborg bli dyrare än frakten från Kina till Göteborg.

Men hur hittar man egentligen en leverantör i Kina?

Första gången vi skulle börja importera från Kina fick vi tips från en annan leverantör i Sverige. Sedan verkar ordet om oss ha spridits i Kina, för vi får kontaktförfrågningar från nya leverantörer nästan dagligen.

Hur säkerställer man att det är en bra leverantör?

Det är svårt. Första gången fick vi ju ett tips så då följde vi den rekommendationen och litade på det. Men när vi sedan har jobbat med nya leverantörer så har det hänt att vi ibland gått på en nit, tyvärr. Vi beställde en skidvalla och fick en provprodukt. När vi sedan skulle få själva leveransen betalade vi ett förskott. Det är oftast förskottsbetalning som gäller, minst 30 procent. Men när leverantören väl skulle skicka leveransen så ville de att vi skulle göra en större beställning. Men vi ville bara ha den där första lilla ordern, så då brände vi den beställningen och förlorade pengar. Så det kan vara bra att veta att man kan bli bränd.

Hur skyddar man sig mot sådant?

Det går nästan inte. Ta referenser om det går, dock är det inte alltid det går. Men det handlar kanske om fem procent av våra leverantörer och beställningar, så det är väldigt få som strular. Mitt tips är att beställa en liten provprodukt först.

Så receptet är att beställa provprodukter?

Ja, absolut. Men försök att vara långsiktig också, det gillar leverantörerna och då är de mer villiga att skicka provprodukter. Försök också att vara så specifik du bara kan mot leverantören, lämna inget öppet för egen tolkning.

Hur menar du nu?

Låt säga att ni ska ta fram en vallaborste. Den har gröna borststrån. Ange då inte bara grön, utan ange färgkoder, längd på borststråna, vad för material det ska vara och så vidare, annars blir det väldigt lätt fel. Vi skulle ta fram ett par skidstavar en gång från en leverantör i Kina. Vi tyckte att vi hade varit väldigt noga med att ange storlek på stavarna, färger, längd och att det skulle vara ihoplimmade. Men när vi fick stavarna så hade vi inte varit tillräckligt tydliga med att delarna som skulle limmas ihop skulle hålla när man åkte skidor. Så de lossnade direkt. Som sagt, var övertydlig.

Om vi säger att allt har gått bra med beställningen från leverantören, varorna har kommit till hamnen i Göteborg, vad händer sen?

Då ringer tullspeditören och frågar om vi har beställt varor, sedan kanske vi får komplettera med några handlingar om något saknas. Efter det får vi komma och hämta varorna och frakta dem hit till Älvdalen.

Det låter ganska enkelt ändå?

Ja, bara kör. Det är inte så svårt. Så gjorde vi i början, vi bara körde, så löste vi de eventuella hinder som dök upp på vägen. Det löser sig alltid.

Tack för att jag fick komma och hälsa på, Henrik!

Tack själv!

Film - Skistart.com om att importera från Kina

Entreprenören Henrik Lindh, grundare av företaget Skistart.com ger tips om vad som är viktigt att tänka på när du importerar från Kina och Taiwan.

Se film med Skistart.com

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.