Nordiska entreprenadsystem om att exportera tjänster

Linköpingsföretaget Nordiska entreprenadsystem har tagit fram NEXT, ett mobilt affärssystem för små och medelstora bygg-, service- och entreprenadföretag. Allt såg ut att bli en framgångssaga när affärssystemet skulle lanseras i Australien. Men tyvärr gick det inte som tänkt. Nu har företaget lärt sig av sina misstag och gör en ny satsning i grannlandet Norge.

Sidan blev senast uppdaterad:

Verksamt.se:s reporter Anders Nyberg träffade företagets vd Lotten Tholander och grundaren Anders Jacobson för att prata om varför det inte blev som det skulle.  

Anders, får man säga att det var ett misslyckande i Australien?  

– Ja, absolut, det var ett misslyckande. Men förutsättningarna var bra och allt såg ut att verkligen lyckas. Tjänsten togs emot enormt bra, alla gillade den. Den australiensiska affärskulturen är väldigt lik den i Sverige, så mycket talade för att det skulle lyckas.

Men vad gick fel?

– Det går inte att lyckas utan att vara på plats lokalt. Fysisk närvaro krävs för att lyckas, särskilt om landet ligger nio tidzoner bort. Vi hade behövt åka dit och vara där ett par månader och bygga upp verksamheten på plats, då hade det med största sannolikhet sett annorlunda ut. Tidsskillnaden gjorde att det till slut rann ut i sanden. Jag höll i en kurs klockan sex på morgonen, sen sov de när jag jobbade och jag sov när de jobbade, så det tog för lång tid.

Vad har ni lärt er?

– Ska man utomlands och göra affärer måste man ta det på allvar, gör det inte med vänsterhanden. Vi missbedömde det helt enkelt. Nu har det gått tre år sedan dess och vi har lärt oss massor.

Vad skulle du säga är den stora skillnaden mellan att exportera en tjänst och en produkt?

– Ur vårt perspektiv, som har en digital, internetbaserad tjänst, så är själva leveransen jätteenkel. Det är bara en skillnad mellan att leverera tjänsten till Australien och till någon här i Linköping: man behöver göra en översättning, men det kan man göra ganska fort. Det är i synnerhet lättare att komma igång med tjänsteförsäljning, speciellt när det är en digital tjänst.

Lotten, nu ska ni försöka ta er ut på en ny marknad igen, nämligen Norge. Vad tar ni med er från misslyckandet i Australien?

– Vi tar med oss allt egentligen. Vi kommer definitivt att vara på plats i Norge. Vi kommer att bygga allting från grunden redan från början. Få ihop ekonomisystemet direkt, få koll på marknaden och få koll på konkurrenter till exempel. Det tror vi är viktigt för att verkligen lyckas med sin export. Men framför allt lokal närvaro.

Hur tycker du att man ska tänka som företag om man vill ut på en ny marknad? Hur får man kontakt med en ny marknad?

– Vi jobbar på att hitta kunder som vi tillsammans kan gå in i Norge med, så att vi följer våra kunder hela vägen. Alltså en svensk kund, som vi tillsammans kan gå in i Norge med. Sedan ser vi olika typer av nätverk som jätteviktiga, det är faktiskt ett billigt sätt att få nya kunder. En nöjd kund ger oftast en ny nöjd kund.

Hur kommer det sig att det blev just Australien och Norge? Det är ju dessutom två länder utanför EU, en del menar ju att det är lättare att börja med ett land inom unionen?

– Det var en slump att det blev just Australien – via kontakter och nätverk. Vad gäller Norge så ser vi det inte som ett bekymmer eftersom vi exporterar en tjänst. Den stora frågan där är om vi behöver starta upp verksamhet i Norge, eller om vi kan samarbeta med en kund i Norge. Vi ser det inte som ett problem att det är ett land utanför EU.

Hur vet man att man väljer rätt land?

– Det är bra att ha en känsla för om att ens vara eller tjänst faktiskt är gångbar i landet, och där är ju lokal närvaro viktigt. Med lokal närvaro kan man se om det finns liknande produkter och tjänster, och man kan också få en känsla för om det man själv erbjuder kan fungera.

Vad har du för tips till företag som står inför samma resa som ni?

– Att våga ta steget och samtidigt försöka att inte göra det svårare för sig själv än det faktiskt är. Ta reda på det du behöver ta reda på och ta sedan steget.

Hur tar man reda på det man behöver ta reda på?

– Ta kontakt med nätverk, kunder och Almi eller någon annan aktör, de finns ju till för att hjälpa.

Anders, skulle du säga att det är svårt att göra affärer med andra länder?

– Nej, egentligen inte. Affären är i regel densamma. Det som är jätteviktigt att ha koll på är affärskultur. För vår del så är Norge och Australien väldigt lika Sverige vad gäller affärskultur, men jag tror att det är en väldig skillnad i Sydeuropa till exempel. Det kan handla om enkla saker som kan ställa till det, som till exempel 90 dagars betalningstid på fakturor.

Anders och Lotten, tack så mycket!

– Tack själv Anders!

Film - När tjänsten Next skulle exporteras till Australien

Företaget Nordiska entreprenadsystem berättar om vad de har lärt sig av att sälja affärssystem till andra sidan jorden.

Se film med Nordiska entreprenadsystem

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.