Fria Bröd om att välja rätt samarbetspartner

Livsmedelsföretaget Fria Bröd AB har sedan starten för 20 år sedan tagit sitt glutenfria bröd från det lilla industriområdet i Västra Frölunda till 15 länder i Europa. Jeanine Öhrstedt Holmgren rekryterades som VD för snart fem år sedan för att få bolaget att ta ytterligare positioner på den glutenfria marknaden.

Sidan blev senast uppdaterad:

Klockan har knappt slagit sju på morgonen när verksamt.se:s reporter Anders Nyberg besöker Jeanine i fabriken i Göteborg för att höra mer om företagets exportresa.

Ni säljer bröd i 15 länder, 16 inklusive Sverige, det är en bra resa?  

Ja, visst är det fantastiskt? Det har hänt mycket sedan grundarna Lena och Gunnar Adås för 20 år sedan såg behovet av att ge glutenintoleranta möjligheten att äta gott bröd.

Vilket var det första landet utanför Sverige som ni började sälja i?

Det första landet var grannlandet Finland, sedan fylldes det på med Norge och Danmark ganska snabbt. Efter det har det bara tuffat på. Vi säljer inte bara till butiker och grossister i Europa, vi samarbetar också med celiaki-förbunden i Europa, alltså förbunden för glutenintolerans.

Grannländerna först alltså?

Det är ett bra sätt att börja med kulturer som påminner om den egna, det är också korta fraktvägar. Vi fryser allt vårt bröd och det är en ganska dyr logistik, så det föll sig naturligt att börja sälja i grannländerna.

Hur tycker du att man ska göra om man som företag vill ut på en ny marknad?

Åk till länderna, gå runt och titta i butikerna, besök potentiella kunder, speciellt när det handlar om livsmedel. På det viset lär du känna både landet, kulturen och kunderna bättre. Jag brukar också säga att det är jättebra att googla och samla information.

Ta också kontakt med Business Sweden, de är ett jättebra bollplank och har kontor över hela Europa. Det har varit guld värt för oss att rådgöra med dem. Sedan finns verksamt.se och en rad andra statliga instanser där man kan få mycket hjälp. Våga fråga. När man som företagare och entreprenör ska ut, så är det lätt att börja sälja till dem som vill köpa. Men jag tycker att man ska ta det försiktigt med vilka kunder och samarbetspartner man väljer.

Så inte sälja till alla som vill köpa?

Nej, gör en bakgrundskoll. Gör en riskanalys: granska bolaget, kolla kreditvärdigheten av bolaget i en kreditdatabas. Ställ dig frågor som: vad står företaget för, vad har de för historik, hur stabilt är företaget, hur ser betalningsförmågan ut? Ta ett sådant exempel som betalningsperioder. Du kanske har 30 eller 45 dagars betalningsperiod till dina leverantörer, vad händer om företaget du säljer till inte betalar förrän på 60, 90 och ibland kanske 120 dagar? Räkna in det.

Det låter svårt och riskabelt?

Nejdå, men det är inte alltid det lättaste. Det är svårt att veta vilka kunder och samarbetspartner som är rätt. Men det är ju också det som är det roliga med att driva företag – att man utmanas hela tiden. Vi råkade själva ut för en samarbetspartner som kontaktade oss och ville börja sälja våra produkter. Det såg jättebra ut; de visade fina försäljningssiffror och sålde redan produkter från andra svenska bolag. Vi testade dem i ett halvår, men de sålde ingenting. Det kostade oss ingenting, men vi hade ju räknat med att få in pengar. Så det stannade av.

Så vad ska man tänka på?

Tänk efter före, och börja inom EU, det är lättare eftersom det är samma regelverk i hela EU. För vår del, som jobbar med glutenfritt bröd, så kan det vara så att definitionen av glutenfritt inte är densamma i alla länder, men inom EU så är det samma regelverk. Men nu har faktiskt både USA och Kanada anammat EU:s regelverk gällande glutenfritt, så nu börjar det öppnas upp en marknad även där.

Tack ska du ha Jeanine. Ska vi äta lite glutenfria lussekatter nu?

Ja, det gör vi! Tack för att du kom förbi.

Film - Fria Bröd om att välja rätt samarbetspartner

Jeanine Öhrstedt Holmgren, vd på företaget Fria Bröd berättar om erfarenheter vid val av rätt samarbetspartner vid export av glutenfritt bröd till länder i Europa.

Se film med Fria bröd

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.