Ett besök i bikupan

På Tavlebords honungsgård kan besökarna köpa honungsprodukter och lära sig mycket om binas fascinerande liv och stora betydelse för oss människor. Det unika besöksmålet i Bohuslän har skapat nya arbetstillfällen och lett till givande samarbeten i bygden.

Sidan blev senast uppdaterad:

På Tavlebords Honungsgård finns många olika verksamheter med ett gemensamt tema: Biodling, honung och andra biprodukter. På gården finns butik, bageri, kafé, bed and breakfast, konferenslokal och växtförsäljning. Det finns också en utställning som beskriver biodling förr och nu. I visningskupan kan besökarna se hur bina jobbar. Tavlebords Honungsgård är först i Sverige med konceptet att koppla biodling till besöksverksamhet.

Helge med bikuporna

En helhetsupplevelse

– Det finns ett stort intresse för ren mat bland konsumenterna och en stor efterfrågan på svensk honung. Med våra olika verksamheter vill vi skapa en helhetsupplevelse. Många av våra kunder blir fascinerade och vill veta mer. De uppskattar också den sköna atmosfären och lugnet på gården, berättar Pia Askland Josefsson som driver Tavlebords honungsgård tillsammans med sin man Helge.

Pia och Helge arbetar deltid i verksamheten och genom stöd från Arbetsförmedlingen har de kunnat anställa ytterligare två personer på heltid. Under turistsäsongen har de även haft timanställd personal. Honungsgården samarbetar med flera företag i bygden, bland annat med en trädgårdsmästare som odlar och säljer blommor som både besökare och bin tycker om.

Större verksamhet än de trodde från början

Pia Askland Josefsson berättar engagerat om binas betydelse för oss människor. Experter uppskattar att 74 procent av EU:s livsmedelsproduktion är beroende av pollinerande insekter. När bina dör på grund av att deras naturliga livsvillkor rubbas hotas även människans överlevnad.

– Mår bina bra så mår människan bra. Läget är allvarligt och det blir allt viktigare att sprida kunskap om binas betydelse, säger Pia Askland Josefsson.

Verksamheten har blivit större och mer omfattande än de trodde när de drog igång. Företaget har både ökat försäljningen av honungsprodukter och spridit intresse för biodling.

– Affärsidén är tydlig men inom den kan vi göra justeringar för att motsvara de behov som kommer längs vägen. Det är spännande att se vad som händer när man tar ett steg i sänder, säger Pia Askland Josefsson.

Text: Caroline Lagercrantz

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.