Swedish Hasbeens – en internationell succé

För inte så länge sedan bestod Swedish hasbeens av ett skolager på vinden. Idag omsätter skoföretaget 35 miljoner kronor och här berättar grundaren Emy Blixt hur hennes webbshop blev en internationell succé.

Sidan blev senast uppdaterad:

År 2007 arbetade Emy Blixt som lärare när hon hittade ett restlager av gamla träskor på en vind i skånska Baskemölla. Det var starten på designsuccéen Swedish hasbeens. Lagret av träskor sålde snabbt slut Emy insåg att om hon ville sälja fler så var hon tvungen att tillverka dem själv. Emy startade produktionen i Småland och innan hon visste ordet av hade hon två återförsäljare i Stockholm.

Emy Blixt, Swedish hasbeens.

– Det fanns mest gamla träskor i den gamla klassiska långtradarchaffis-modellen på den svenska marknaden då. Men eftersom det är samma hantverk så har det funnits traditioner att bygga vidare på, säger Emy.

Emy öppnade upp en första enkelt webbshop redan 2008.

– På webbplatsen fanns det tre bilder och en mailadress dit man skrev om man ville handla. Kunden satte sen in pengar på mitt konto och jag gick till posten och skickade skorna.

Till sidans topp

Internationell inriktning från start

Trots att det var en enkel första webbplats hade den en egenskap som öppnade upp världen – den var på engelska.

– Min tanke var att skorna skulle kunna fungera internationellt och det dröjde inte länge innan det började komma in order från utlandet.

Det internationella intresset kom bland annat från bloggar där flera modebloggar lyfte fram Swedish Hasbeens-skorna.

Till sidans topp

Organisk marknadsföring

– Jag har använt mig av ett eget bildspråk som gjorde det lätt att sticka ut i bloggosfären. Ju mer man differentierar sig, desto lättare syns man! Skorna är dessutom väldigt annorlunda vilket har gett effekten att de är lätta att upptäcka och roliga att blogga om.

Med engelska som språk säljer Swedish Hasbeens webbshop skorna på fler än 40 marknader. Webbplatsen är än så länge inte översatt till andra språk eftersom engelska fungerar bra för de marknader och kundgrupper som Swedish Hasbeens har satsat på.

– Vårt fokus är främst på "enkla marknader" som uppskattar oss för dem vi är. Alla marknader har inte varit lika mogna när det gäller e-handel och sociala medier, men nu kan vi se att vår försäljning ökar i länder som exempelvis Italien och Spanien.

Som e-handlare är det vanligt att använda sig av Google som marknadsföringskanal, men för Swedish Hasbeens är det ingen viktig del.

– Vår strategi har varit att arbeta med naturlig och organisk marknadsföring som bygger på produktens kraft och personlighet. Köpta annonser innebär större kostnader men ger ofta mindre effekt, säger Emy.

Till sidans topp

Eget lager i USA

Swedish Hasbeens lösning för sin webbshop är enkel då du som besökare kommer till samma webbplats oavsett om besökaren är från Tyskland, Sverige eller Australien. Undantaget är USA som är en spegel av den svenska webbplatsen. USA är träskornas största marknad och Swedish Hasbeens har ett eget lager och ett eget utbud där.

För Emy lönar det sig att ha ett eget lager i USA medan de andra marknaderna får leveranserna från Sverige. Swedish Hasbeens erbjuder fri frakt till nästan alla länder när man handlar över en viss summa.

– Kostnad för frakt eller inte är en svår fråga. Frakten slukar marginaler men samtidigt är fri frakt en stor konkurrensfördel. Det är viktigt för varje företag att göra sina egna beräkningar, säger Emy.

Emy understryker hur viktigt det är att räkna på allt, marknad för marknad och försäljningskanal för försäljningskanal.

– Jag ser varje marknad som ett eget "mini-företag" och webbshoppen som ett eget företag. Varje affärsmodell är ett eget litet solsystem med kostnader och intäkter. Hur du ska satsa beror på var du tjänar dina pengar!

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.

Läs mer

E-handel

För att starta ett e-handelsföretag är det en fördel om du har kunskap om försäljning, handel och om IT. Dessutom finns en mängd lagar och regler knutna till området. Under den här rubriken har vi samlat information för dig som ska bedriva e-handel i ditt företag.

Marknadsföring mot andra länder

Vid marknadsföring mot andra länder bör du ta hänsyn till nationella regler och normer men även till språk och kultur. Marknadsföringsbudskap uppfattas inte alltid på samma sätt som på hemmamarknaden.