Idé om isvin gav Andreas riskkapital

Andreas Sundgren, grundare av Brännlands Cider, har just gått igenom sin andra finansieringsrunda. Enligt Andreas är investerarnas kunskap, engagemang och kontakter lika mycket värda som kapitalet de har med sig.

Sidan blev senast uppdaterad:

År 2010 slutade Andreas Sundgren som vd för ett mjukvaruföretag han själv grundat och började leta efter ett nytt projekt.

Mats BerntssonAndreas Sundgren

– Jag ville ta fram en produkt som fanns på riktigt. Vin och mat har alltid varit ett stort intresse för mig, det var så jag hittade kanadensiskt isvin gjort på äpplen.

I Kanada, vars klimat liknar Sveriges, har isvin funnits sedan 1994. Andreas Sundgren började experimentera med svenska äpplen och resultaten lät inte vänta på sig.

– Vi fick ett enormt genomslag på vår första skörd, med fina recensioner och medverkan i olika kockprogram på tv. Vi avslutade det första året genom att sälja det sista av skörden till Michelin-krogen Frantzén.

Efter den första skördens framgångar stod man inför ett vägskäl; det var dags att ta in kapital om verksamheten skulle fortsätta. Eftersom isvinet har en tillverkningsprocess på mer än sex månader tar det tid innan man får betalt.

Dittills hade Andreas Sundgren sagt nej till riskkapital, men den här gången tänkte han annorlunda.

– Det här var ett projekt som jag kände kunde hjälpas av att ta in investerare med långsiktigt engagemang och kunskap. Och jag fick rätt. Det är en fin grupp investerare jag har fått in, med goda kontakter och en stark förankring både i branschen och här i Umeå.

Till sidans topp

Långsiktig vision

Andreas Sundgren tog sitt Brännland Cider till affärsnätverket Connect och fick presentera sitt företag inför potentiella investerare. Han hade förberett sig noga och hans prospekt var på 50 sidor.

– Det är egentligen alldeles för långt. Helst ska de vara 10-15 sidor, men det fanns så mycket jag ville berätta. Vi pratade mycket om min långsiktiga vision och att detta inte handlade om att göra ett snabbt klipp. Jag ville bygga något som skulle växa utanför Sveriges gränser – det tar tid, och det var jag ärlig med.
Investerarna på Connect var intresserade, men som alltid är det en fråga om värdering. Andreas berättar att han från början la sig lite högt.

– Från början gjorde vi en värdering som visade sig vara för hög, så den justerades ner en bit i förhandlingarna. Först tackade jag nej till ett bud som var för lågt, och då fick jag lite magknip. Men så fort den första investeraren sagt ja så blev det en ketchupeffekt.

Till sidans topp

Investerarna nödvändiga för framgången

Efter förhandlingar och värderingsdiskussioner lyckades Andreas sälja sju andelar i bolaget om vardera 7 procents ägande. För varje andel fick han 100 000 kronor, men pengarna var inte den enda anledningen att ta in investerare. De andra 49 procenten har gjort mycket annat för att driva företaget framåt.

– Ett av de företag som investerat äger hotell och restauranger där Brännland Cider kan säljas. En av de andra delägarna har kontakter som hjälpt oss att sänka våra produktionskostnader väldigt. Jag har också fått en stor kunskap kring hur tillverkningsindustrin fungerar. Investerarna har varit helt nödvändiga för vår framgång.

De första åren har varit framgångsrika för Brännlands Cider. 2013 sålde man slut på årets 8 700 flaskorna redan i maj. 2014 producerade man 19 500 flaskor, och i januari genomförde Andreas Sundgren ytterligare en nyemission med de befintliga delägarna.

– Vi ska nyanställa för att kunna skala upp. I dag finns vi redan på de flesta av Sveriges systembolag. Nästa mål är världen.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.