CoolStuff byggde varumärke utomlands

Det svenska e-handelsföretaget CoolStuff siktar på sin sjätte internationella marknad. Vägen dit har varit kantad av många utmaningar där arbetet med att ta med sig varumärket har varit en av de största.

Sidan blev senast uppdaterad:

Kajsa Knapp och hennes man Christian Omander pluggade 2004 ekonomi i Halmstad. E-handeln var i sin linda de kände att det var ett spännande område. De startade CoolStuff.se, en webbplats som säljer coola gadgets och prylar.

Kajsa KnappKajsa Knapp

– Vi letar efter produkter som har en wow-faktor, och som vi kan vara först med att sälja, berättar Kajsa Knapp.

Till sidans topp

Expansion till flera länder

Det har gått stadig uppåt sedan starten med en beräknad omsättning på 160 miljoner nästa år. Sverige har fått sällskap av Norge, Danmark, Tyskland och Finland. Till hösten tar företaget sedan det stora steget att lansera en webbplats på engelska. Vissa andra e-handlare väljer att snabbt satsa på engelskan, som öppnar upp hela världen, men Kajsa och Christian har haft en plan från början.

– Vi började med Danmark för att det är så nära oss här i Öresundsregionen. Sedan har vi tagit de andra nordiska länderna, helt enkelt för att det är lättare att öppna upp i länder som kulturellt sätt är mer lika Sverige. När vi nu öppnar upp mot USA och Storbritannien ger vi ju oss dessutom in på världens mest konkurrensutsatta e-handelsmarknad.

En annan anledning till att man valt de marknader man gjort är att CoolStuff vill kunna samla all personal på ett ställe. På kontoret i Malmö sitter danskar som har hand om den danska sajten och norrmän som sköter coolstuff.no. Internationell expansion inte bara om att översätta texter. Även kundtjänst, leveranser och regelverk skiljer sig mellan länderna.

– Vi säljer samma varor men det är viktigt att varje land behandlas nästan som ett eget företag. Det är också därför vi har väntat tills nu med att bli globala.

Till sidans topp

Varumärket en viktig del

När man ska expandera utomlands med sitt företag stöter man på många frågor som handlar om varumärke och varumärkesskydd. Att ta med sig ett namn som CoolStuff till andra länder ställer krav på kunskap om immaterialrätt. Det är viktigt att tänka igenom sin immaterialrättsstrategi och ta stöd av aktörer som finns på marknaden.

Patent och registreringsverket har en stor kompetens inom frågor som rör varumärkesregistreringar med mera. På PRV kan man söka i svensk varumärkesansökan och se om varumärket är unikt. Det finns också advokatbyråer och ombud som arbetar med dessa frågor.

– Vi har haft advokater som i flera år försökt hjälp oss med dessa frågor och ibland har det varit oerhört svårt. Det är viktigt att skydda sitt varumärke, dels för att ingen ska kunna kopiera det och dels för att det underlättar när du ska ansöka om nya domäner utomlands.

Kajsa säger att varumärket i sig inte har varit så viktigt vid lanseringen av CoolStuff i nya länder, men i och med den globala satsningen så tror hon att varumärket kan komma att bli betydelsefullt i sig.

– Nu slår vi på stora trumman och hoppas att det kommer att skrivas i engelskspråkiga bloggar och tidningssajter. Då kommer varumärket att bli än viktigare.

Till sidans topp

Utmaningar med varumärket

CoolStuffs utmaningar med varumärket har framför allt bestått av två delar. Det första är att skydda namnet och den processen har sett olika ut på varje enskild marknad.

– Vi försökte i flera år skydda varumärket i Europa, där fick vi till en början nöja oss med att skydda logotypen. Nu har vi dock äntligen lyckats skydda varumärket i EU. När vi köpte domänen coolstuff.com så ingick varumärkesskydd i USA. Nu håller vi på att skydda namnet i Kina – varje marknad har sina egna varianter för att få rätt skydd.

Den andra utmaningen har varit att köpa loss domänerna för varje marknad. Det skulle nämligen visa sig att väldigt få nationella CoolStuff-domäner var lediga.

– Vi har ägnat flera år åt att köpa loss domäner, mer eller mindre dyrt. Vissa av dessa borde vi så klart köpt loss tidigare, men jag tror ändå att det vara ganska sunt att vi tänkte småskaligt där i början. Det är dock ett viktigt råd beroende på vilket namn man har – kolla hur det ser ut med de nationella domänerna. Om de inte är lediga kan det bli en dyr affär att köpa loss dem.

Förra året skickade CoolStuff över 300 000 paket till kunderna på sina marknader. Med den internationella webbplatsen som kommer i höst kan den siffran växa exponentiellt. Och, avslutar Kajsa, det finns ännu en fördel med en internationell sajt.

– Genom coolstuff.com kommer vi att kunna se var flest internationella kunder kommer från – om det är belgare, holländare eller italienare – och det ger en fingervisning om vilket nästa nationella marknad ska bli.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.