Raffinerad överskottsfrukt gör succé

Varje år går tonvis med utmärkt frukt till spillo i våra trädgårdar. Äppelfabrikens affärsidé är att ta vara på bären och frukterna och tillverka marmelad, must och glögg av högsta kvalité. Det har visat sig vara en succé och verksamheten växer för varje år.

Sidan blev senast uppdaterad:

Äppelfabrikens ägare Katharina Ångström Isacsson har vunnit mängder av utmärkelser och medaljer från mästerskap i Sverige och utomlands. Gamla recept får nytt liv med annorlunda smaksättningar i hennes kök.

– Våra produkter ska vara av så hög kvalité och smaka så gott att kunderna kommer tillbaka. Vi har inte satsat så mycket på annonser utan lever på vårt goda rykte som sprids från mun till mun, berättar Katharina Ångström Isacsson.

Katharina i Äppelfabrikens kök

Successiv tillväxt

Det som en gång startade som en liten tillverkning hemma i huset har vuxit till ett professionellt livsmedelskök med tillhörande gårdsbutik, musteri, bryggeri och kafé. Förutom Katharina och hennes man Lars arbetar ytterligare 14 personer i verksamheten på helger under högsäsong. Resultatet är högt över förväntan.

– Råvaran i form av frukt och bär hämtar vi från våra odlingar och gratis hos grannarna som bara är glada att frukten tas tillvara. Vi hämtar själva frukten och passar på att hjälpa grannarna med annat. På det sättet vinner alla och det blir ett utbyte i det lokala samhället, berättar Katharina Ångström Isacsson.

Företaget har vuxit successivt efter kundernas efterfrågan. Gårdsbutiken och kaféet med sina vackra omgivningar i en gammal kulturbygd har blivit ett mycket populärt utflyktsmål. Många kunder har också upptäckt möjligheten att ta med egna äpplen till fabriken och få dem förvandlade till pastöriserad must medan de väntar. Nu planerar Äppelfabriken att ta fram en svensk cider av fransk karaktär.

Magkänsla istället för marknadsundersökning

Idén till Äppelfabriken väcktes 2006 då Katharina Ångström Isacsson och hennes man Lars pendlade till jobbet varje dag. Längs vägen såg Katharina hur frukten och bären i trädgårdarna ruttnade bort. Idén väcktes att ta vara på frukten och starta tillverkning av marmelader, chutneys, mos och geléer i en mycket liten livsmedelslokal hemma i huset på Färingsö. De startade med försäljning i liten skala på Drottningholms julmarknad och succén var ett faktum.

– Enligt alla näringslivsrådgivare ska man göra en ordentlig marknadsundersökning innan man startar företag. Men om vi hade gjort en verklig analys av chanserna för en marmeladbutik och ett kafé långt ut på Färingsö så hade det blivit blankt nej! För oss var det magkänslan och passionen som styrde, säger Katharina Ångström Isacsson.

Text: Caroline Lagercrantz

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.