Från pojkrumsprojekt till 35 anställda

Vill du att företaget ska växa måste du också vara beredd på att anställa. Jonas Askås, vd för e-handelsföretaget Askås, har utvecklat sitt bolag från ett pojkrumsprojekt till att idag ha 35 anställda och vet precis vilka utmaningar man kan möta på vägen.

Sidan blev senast uppdaterad:

Jonas Askås
Jonas Askås, vd för e-handelsföretaget Askås


Du startade ditt företag i barndomshemmet redan när du gick på gymnasiet, vad är det ni gör?

– Vi utvecklar program och tjänster för e-handlare, färdiga plattformar till specialanpassade system, webbdesign, integrationer med betallösningar och affärssystem med mera. Det startade egentligen som ett eget intresse, men jag har väl en företagargen nedärvd i mig så för 19 år sedan, sista året på gymnasiet, växte det till ett helt företag.

Och de första åren var du själv, men efter sex år i branschen anställde du din första medarbetare. Hur kom det sig att du ville göra det?

– Det är väl ändå det som är drivkraften någonstans, att jag ville bygga något som växte och blev större. Och även om det hade tagit ganska lång tid att bygga upp volymen hade det vid den tiden blivit så mycket att göra att jag kände att det var dags att ta klivet och börja anställa. Men det är klart att det var ett otroligt stort steg, jag dubblade ju både personalstyrkan och kostnaderna över en natt.

Vad såg du för fördelar med att bli ytterligare en person i företaget?

– För det första att få verksamheten att växa och få mer gjort, men också att äntligen få en kollega att jobba ihop med och kunna bolla saker med. Sedan innebar det i och för sig en ökad press på mig att jobba mer för att få täckning för kostnaderna eftersom det var jag som var ensam ansvarig för försäljningen.

Och vad skulle du säga är viktigt att tänka igenom innan man tar in en anställd i sitt företag?

– Man måste ha gjort sin hemläxa och tänkt igenom varför man vill anställa. Du måste veta vilken din roll ska vara och vilken roll din personal ska ha. Ska ni båda göra samma sak men dubbelt så mycket som nu, eller ska ni ha någon slags arbetsfördelning där en är säljare och projektledare medan den andre är utförare? Vet du inte det vet du inte heller vem du ska anställa och varför.

Hur ser det ut med kostnadssidan då?

– Det är samma sak där, du måste ha gjort din läxa genom att sätta upp en kalkyl med alla kostnader där du ser att du har täckning för dem.

Vad innebär det för kostnader att anställa?

– Det är ju i princip samma kostnader som jag har för mig själv, lön, arbetsgivaravgifter, pension och försäkring.

Hur är det med administrationen då, blir den svårare när man har anställda?

– I början kan det låta komplicerat, men när man väl satt sig in i det är det inte så svårt som det låter eftersom det finns tydliga regler att följa. Jag har dessutom haft bra hjälp med de här sakerna redan från början så för mig har det inte varit så svårt.

Vem är det du har tagit hjälp av?

– Ända sedan vi startade har jag anlitat en bokföringsbyrå för administrationen, och de har även skött löneutbetalningar, arbetsgivaravgift, lönebesked och sådana saker. Sedan har jag också haft bra hjälp från mitt försäkringsbolag när det gäller att hitta rätt försäkringar och pensioner, och jag har aldrig upplevt att anställda har inneburit en massa extra administration.

Din första medarbetare var din lillebror som hade läst webb-design och under utbildningen gjort praktik hos dig – men om man inte har syskon att plocka in i firman, hur ska man då veta vem man ska anställa?

– Självklart måste personen ha rätt kompetens, men jag skulle säga att det allra viktigaste är att det är någon som du kan tänka dig att umgås med mer än med din partner. Ni kommer ju ändå att träffas 9-10 timmar om dagen och den sociala biten, att er relation fungerar dagligen och på lång sikt, skulle jag säga är det allra viktigaste när man är ett litet företag. Titta inte bara på betygen utan minst lika mycket på personen.

Att relationen fungerar på en intervju kanske inte alltid är en garanti för att det håller i längden, hur gör du för att undvika jobbiga överraskningar?

– I princip alla våra anställda har börjat med sex månaders provanställning, och i princip alla har sedan övergått i tillsvidareanställning. Jag ser det som win-win för båda parter eftersom både jag och den person jag anställer har tid på sig för att se så att relationen fungerar.

Och vad har dina anställda för anställningsformer?

– Vi har i princip bara tillsvidareanställd personal, även om de flesta har börjat som provanställda. Om jag anställer någon är det för att vi behöver ha in en kollega till,
och då hoppas vi såklart att den personen ska vilja stanna permanent. Enda undantaget från det här är att vi ibland har in praktikanter, just nu till exempel en kille från Syrien, men oftast övergår det i en anställning när praktikperioden är slut.

När det är dags att skriva anställningsavtal, vad ska man tänka på då?

– Jag tycker inte att det är några konstigheter för det finns regler för hur det fungerar. När jag anställde min första medarbetare tog jag hjälp av mitt försäkringsbolag som hade färdiga mallar hur anställningsavtal ska se ut. På så sätt blev det rätt med arbetstid, semester, sekretess och sådana bitar utan att jag behövde lägga en massa tid på det.

Idag har Askås över 30 anställda, hur jobbar ni för att alla de ska må bra på jobbet?

– Vi jobbar systematiskt med arbetsmiljön för att se till att alla mår bra, men det handlar inte bara om den fysiska arbetsmiljön utan minst lika mycket om stress och sociala situationer. Att jobba nära sina kollegor, hålla medarbetarsamtal och verkligen lyssna på vad som sägs och sedan agera på det är jätteviktigt för att alla ska må bra.

Vad har ni fått för resultat av det här arbetet?

– Så här långt har vi bara haft en person som har blivit långtidssjukskriven. Men när någon blir dålig får man försöka att hitta problemet och sedan tillsammans ta fram lösningar så att personen kan må bättre igen. Sedan är det inte lika tungt när någon blir sjuk när man är så många som vi jämfört med om man bara är två personer i firman. Blir man då av med en person kan nog kostnaden i kombination med all tid det tar att hitta någon ny vara lite jobbig. En färdig plan för hur man ska agera om något skulle hända är aldrig fel, ordning och reda är långsiktigt mer ekonomiskt än att jobba ostrukturerat.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.

Anställa

Anställa personal

Att anställa en medarbetare kan vara din största investering. Här hittar du praktisk information om att anställa och att vara arbetsgivare. Du kan också räkna ut vad en anställd kostar.