Webben

Att använda webben i sin marknadsföring kan innebära många olika aktiviteter. Bland annat att du har en webbplats eller webbutik och att du är verksam på sociala medier.

Sidan blev senast uppdaterad:

Din webbplats

Syftet med ett företags webbplats är att på ett eller annat sätt marknadsföra företaget självt, verksamheten eller de produkter man säljer. Har du en butik på webbplatsen är syftet så klart att sälja och då är utmaningen att erbjuda för målgruppen rätt produkter till rätt pris, att exponera dessa och göra det enkelt att handla. Men många företag har ingen försäljning på sin webbplats och då är det viktigt att fundera kring vad man vill att kunderna ska göra på webbplatsen. Ofta handlar det om att man vill få in uppgifter från intresserade besökare för att kunna nå dem med någon form av säljbudskap. Här gäller det att vara kreativ – att locka med ett nyhetsbrev eller liknande räcker inte alltid i dag.

Kunder som varit i kontakt med ditt företag via andra kanaler ska känna igen sig när de besöker din webbplats. Du bör därför använda samma layout på din webbplats som du har i din övriga marknadsföring mot kunderna. Det gäller även utformningen av de e-postutskick som leder kunder till webbplatsen eller webbutiken.

Till sidans topp

Webbutik

Många nystartade företag väljer att sälja sina produkter enbart på nätet. Andra vill komplettera sin vanliga butik med en webbutik för att nå ut till en större målgrupp.

För att starta försäljning på sin webbplats, dvs en webbutik, behöver du någon form av e-handelslösning. Det finns många leverantörer av e-handelslösningar. Ofta är de anpassade för en viss bransch. Det är värt att lägga tid på att analysera skillnaderna för att hitta ett system som passar ditt sortiment och din logistik. Arbetet tar inte slut när du väl har kommit igång med din webbutik. Du måste hela tiden se till att den är fräsch och uppdaterad, precis som en vanlig butik.

Läs mer i verksamt.se:s guide för e-handel

För att kunderna ska handla av dig är det viktigt att de känner sig trygga. Var därför alltid tydlig med hur kunderna kan nå dig eller din kundtjänst med telefonnummer, e-post och eventuellt andra kontaktvägar. Har du någon form av certifikat som visar att det är tryggt att handla i din webbutik bör du skylta tydligt med detta. Det är vanligt att kunder kan lämna och läsa kundomdömen, vilket också kan vara en viktig trygghetsfaktor.

Erbjud olika betalningssätt som faktura eller kortbetalning. Du kan med fördel erbjuda en betalväxel (en mellanhand) som gör det möjligt att erbjuda flera olika betallösningar.

Till sidans topp

Hur hittar kunderna till dig?

En webbplats eller webbutik utan besökare gör ingen nytta. För att veta hur många som besöker din webbplats finns olika program och tjänster (även kostnadsfria) som kan hjälpa dig att ta fram besöksstatistik. Statistiken visar inte bara antalet besökare, utan även ingångssida och utgångssida, hur de rört sig på webbplatsen och mycket annat som du kan dra nytta av att känna till och anpassa webbplatsen efter.

Självklart är det eftersträvansvärt att hamna bland de första träffarna när någon söker på nyckelord i din verksamhet via en sökmotor, men för många sökbegrepp gäller att konkurrensen är hård och då är det svårt att hamn högt i träfflistorna. I dessa fall kan det vara vettigt att sökoptimera ett annat nyckelord som är viktigt för dig men där konkurrensen är mindre. Om du vill kan du anlita en konsult som sysslar med sökoptimering, dvs att optimera din placering i sökmotorernas listor.

Det går också att arbeta med köpta länkar (Pay Per Click), t ex Google AdWords, för att synas högt upp i träfflistan. Köpta länkar har dock en avvikande utformning, så en del besökare förstår att länken är köpt och kan uppfatta det som negativt.

Ett vanligt sätt att marknadsföra webbplatsen är att lägga in länkar till den från andra hemsidor. Byteshandel är vanligt – om du länkar till min sida så länkar jag till din. Men lägg inte in allt för många länkar till andra sidor på din webbplats, då det är negativt ur sökoptimeringssynpunkt.

Du kan tjäna mycket på att vara aktiv på olika internetforum. Där kan du möta användare som är intresserade av dina produkter. Var aktiv på ett eller flera forum och länka alltid till din webbplats eller webbutik i din signatur.

Glöm inte heller de sociala medier där tänkbara kunder håller till. Uppdatera alltid dina sidor på sociala medierna med nyheter kring dina produkter och kampanjer. Lägg hellre ut många korta texter med bilder än långa texter och mer sällan.

Läs mer på sidan Sociala medier

Glöm inte att visa din webbadress:

  • i e-postsignaturer
  • på brevpapper och kuvert
  • på fakturor, offerter, och så vidare
  • i allt reklammaterial
  • på arbetskläder.

Podcast: Var finns min kund på nätet?

Lyssna på intervju med Donnie Lygonis, affärscoach på KTH. 

Till sidans topp

E-post

Att använda e-post för att sprida ett budskap är jämförelsevis billigt. Du kan nå ett stort antal mottagare utan någon större arbetsinsats.

Vid bland annat följande marknadsföringsaktiviteter kan det vara lämpligt att använda e-post:

  • reklamutskick
  • kundvård (nyhetsbrev, produktinformation och liknande)
  • pressmeddelanden.

E-post är ett flyktigt och snabbt medium. Du måste alltid direkt i ämnesraden ha något att erbjuda som är av intresse för mottagaren. Annars är risken stor att dina utskick blir olästa och i fortsättningen hamnar direkt i skräpkorgen.

Medgivande krävs

För att få använda e-post vid marknadsföring till privatpersoner och enskilda firmor krävs ett samtycke från personen. Undantag från samtycket kan ske om kunden tidigare har köpt produkter från dig och i samband med det uppgett sin e-postadress. Men kunden måste alltid få möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

Mer information om reklam via e-post hittar du på sidan Direktreklam.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.