Sociala medier

Utvecklingen har under de senaste åren gått i en rasande fart och sociala medier är idag en del av företagens vardag. Antingen som ett komplement till den ordinarie marknadsföringen eller som huvudsaklig marknadsföringskanal.

Sidan blev senast uppdaterad:

Internets snabba utveckling och nya köpbeteenden gör att väldigt många företag numer finns på webben. Allt fler kunder förväntar sig att kunna kontakta företaget via andra kanaler än de traditionella som telefon, fax och e-post. Sociala medier är en naturlig marknadsplats för dig och dina kunder där ni enkelt kan föra dialog.

Till sidans topp

Så fungerar det

Sociala medier är sidor på internet som kännetecknas av att användarna själva lägger upp innehåll och har möjlighet till dialog i anslutning till sidans innehåll.

Det är enkelt att komma igång med sociala medier, vem som helst kan gratis lägga upp sin företagssida. Din företagssida kan användas för att dela inlägg, publicera bilder, länka vidare till en extern sida med mera. En del företagare använder också bloggande som ett komplement till marknadsföringen. Många sociala medier tillåter dig även att publicera filmklipp som du också kan använda i marknadsföringssyfte.

Annonsera i sociala medier

Det blir allt vanligare att företag väljer att annonsera i sociala medier. Du väljer hur mycket pengar du vill lägga på din kampanj, vilken målgrupp du vill nå och under vilken period annonsen ska visas.

Har du en webbplats med viss trafik kan även remarketing vara ett alternativ. Remarketing innebär att besökare på dina webbsidor senare exponeras för reklambudskap med koppling till den besökta sidan. Du har kanske själv upplevt detta när du exempelvis varit inne på en resesajt och fått upp annonser från resebolag när du sedan besökt sociala medier.

Till sidans topp

Så kommer du igång

I de flesta sociala medier finns uppläggningsguider för att komma igång snabbt och enkelt. Du kan behöva ha tillgång till några foton av god kvalitet att ladda upp, till exempel företagets logotyp eller produktbild. Du kan också anlita en reklambyrå som kan hjälpa dig med uppläggning och administration av sidorna.

Till sidans topp

Problem

När ditt företag är närvarande på sociala medier kan det emellanåt förekomma problem som att ni exempelvis blir utsatta för spam eller negativa kommentarer. Spam innebär att ni får oönskad skräppost eller osaklig kritik.

Om du får negativa kommentarer på dina sidor kan du som administratör ta bort dessa, det har du all rätt till. Men en negativ kommentar som besvaras på ett trevligt och hjälpsamt sätt kan också visa övriga kunder och besökare att du visar välvilja och tar kritik på ett bra sätt och du får på så vis högre trovärdighet.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.