Internet

Att vara verksam på internet kan innebära många olika aktiviteter. Bland annat att du har en webbplats/hemsida eller webbutik och att du är verksam på sociala medier.

Sidan blev senast uppdaterad:

Din webbplats/hemsida

När kunderna besöker din webbplats är startsidan det första de ser. För att hålla kvar kunderna på sidan ska du se till att den är väl fungerande, en besökare som märker att sidan krånglar söker sig därifrån rätt snart. Se därför till att sidan går snabbt att ladda för alla användare, oavsett typ av webbläsare och uppkoppling.

Du bör använda samma färgsättning på din webbplats som du har i din reklam och annan marknadsföring mot kunderna. Detsamma gäller övrig layout, det ska vara enkelt att se att din webbplats står för samma saker som den tryckta informationen som når ut till kunderna.

Webbutik

Många nystartade företag väljer att sälja sina produkter enbart på nätet. Andra vill komplettera sin vanliga butik med en webbutik för att nå ut till en större målgrupp.

Det finns många återförsäljare av webbutiker idag, välj en lösning som passar din verksamhet. Arbetet tar inte slut när du väl har kommit igång med din webbutik. Du måste hela tiden se till att den är fräsch och uppdaterad, precis som en vanlig butik.

För att kunderna ska handla av dig är det viktigt att de känner sig trygga och nöjda. Var därför alltid tydlig med hur kunderna kan nå dig eller din kundtjänst med telefonnummer, e-post och eventuellt andra kontaktvägar. Erbjud olika betalningssätt som faktura eller kortbetalning. Du kan med fördel erbjuda en betalväxel (en mellanhand) som gör det möjligt att erbjuda flera olika betallösningar.

Hur hittar kunderna till dig?

En webbplats eller webbutik utan besökare gör ingen nytta. För att veta hur många som besöker din webbplats finns olika program (även kostnadsfria) som kan hjälpa dig att ta fram statistiken.

Självklart är det eftersträvansvärt att hamna bland de första alternativen när någon söker på nyckelord i din verksamhet via en sökmotor, men det kan vara svårt att hamna så högt upp. Om du vill kan du anlita en konsult som sysslar med att optimera din placering i sökmotorernas listor.

Ett vanligt sätt att marknadsföra webbplatsen är att lägga in länkar till den från andra hemsidor. Byteshandel är vanligt – om du länkar till min sida så länkar jag till din. Men se upp för att utöva en alltför intensiv byteshandel, så att du inte får en webbplats som vimlar av länkar till andra.

Du kan tjäna mycket på att vara aktiv på olika internetforum, där kan du hitta användare som är intresserade av dina produkter. Var aktiv på ett eller flera forum och länka alltid till din webbplats eller webbutik i din signatur.

Glöm inte heller de sociala medier där dina potentiella kunder håller till. Uppdatera alltid de sociala medierna med nyheter kring dina produkter och kampanjer. Lägg hellre ut många korta texter med bilder än långa texter och mer sällan.

Glöm inte att visa din webbadress på:

  • brevpapper
  • kuvert
  • visitkort
  • e-postsignaturer
  • annonser
  • fakturor
  • reklamfoldrar
  • reklammaterial
  • kataloger.

E-post

Att använda e-post för att sprida ett budskap är jämförelsevis billigt. Du kan nå ett stort antal mottagare utan någon större arbetsinsats.

Vid bland annat följande marknadsföringsaktiviteter kan det vara lämpligt att använda e-post:

  • pressmeddelande
  • kundvård (nyhetsbrev, produktinformation och liknande)
  • reklamutskick.

E-post är ett flyktigt och snabbt medium. Du måste alltid ha något att erbjuda som är av intresse för mottagaren. Annars är risken stor att dina utskick i fortsättningen kommer att hamna direkt i papperskorgen.

Medgivande krävs

För att få använda e-post vid marknadsföring till privatpersoner och enskilda firmor krävs ett godkännande från personen. Undantag från samtycket kan ske om kunden tidigare har köpt produkter från dig och i samband med det uppgett sin e-postadress. Men kunden måste alltid få möjlighet att avregistrera sig från framtida utskick.

Mer information om reklam via e-post hittar du på sidan Direktreklam.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se. Om du vill ha svar från oss, ange din e-postadress.