Annonsera

Sidan blev senast uppdaterad:

Att annonsera innebär att du publicerar ett budskap om ett visst erbjudande till potentiella eller befintliga kunder. En annons kan publiceras på en mängd olika platser, till exempel i en tidning eller på webben.

En tänkbar kund måste ofta se en annons många gånger innan hen lägger märke till den. En annons bör därför repeteras ett antal gånger för att ge resultat. Kom ihåg att följa upp din annonsering, så att du kan mäta om den kostnad som annonseringen innebär är värd sitt pris. Kom ihåg att marknadsföring alltid är en investering, rätt genomförd ska den generera mer affärer åt ditt företag och inte bara vara en kostnad.  

Du väljer själv om du ska anlita någon som skriver och layoutar dina annonser eller om du ska göra det själv. Om du vill hålla nere kostnaderna och gillar idén att själv utforma dina annonser får du några tips här nedan.

Till sidans topp

Bakgrundsfakta

Innan du börjar arbetet med att utforma din annons bör du skaffa dig så mycket fakta som möjligt om:

  • den vara eller tjänst som du ska sälja
  • den du ska sälja till (målgruppen)
  • den tidning eller webbplats som du tänker annonsera i.

Till sidans topp

Välj var du vill synas

När du kommit så långt att du börjat planera dina annonser har du förstås redan en god uppfattning om vilken eller vilka dina målgrupper är.

Om din målgrupp är exempelvis mammor, verkar det rimligt att satsa på en annons i en tidning eller på en webbplats som vänder sig till just mammor. Undersök var din målgrupp hittar information och vilka tidningar, webbplatser eller bloggar de läser och satsa på att nå ut med ditt budskap där.

Till sidans topp

Vad innehåller en annons?

Det finns inget givet svar på vad en annons ska eller bör innehålla. Det är väldigt olika och det finns inga rätt eller fel. En annons består oftast av bild, rubrik, text och avsändare. Men viktigt att tänka på är att det finns tusentals budskap som sköljer över oss varje dag. Det svåra är att sticka ut i bruset och bli ihågkommen. Men det finns sätt som ökar chanserna att lyckas. 

Till sidans topp

Mottagaren- hur tänker hen? 

En läsare tittar först på bilden, därefter rubriken, eventuell bildtext, avsändare, ingress och till sist texten. För att en potentiell köpare ska läsa din annons måste du fånga hens intresse på ett par sekunder. Det innebär att bilden, rubriken och avsändaren måste vara så intresseväckande att läsaren stannar upp och tar del av budskapet, men samtidigt vara relevant. och tänka på att göra det enkelt för mottagaren att förstå och komma ihåg.

Till sidans topp

En tydlig annons

Låt gärna rubriken eller bildtexten sammanfatta annonsens budskap. Ett tips är att försöka renodla budskapet så mycket som möjligt. Många undersökningar visar att det flertalet gånger svårare att minnas en annons som har flera olika budskapjämfört med annonser som inte försöker säga många olika saker på en och samma gång. har du fler olika saker att säga om ditt företag eller produkter, dela hellre upp dem i olika annonser för tydlighets skull.

Till sidans topp

Testa och revidera

De flesta skriver om sin annons flera gånger. Låt därför ditt utkast vila ett tag innan du läser det igen, sannolikt kommer du att ändra något, oftast flera gånger. Låt gärna andra läsa dina utkast, de kan komma med bra synpunkter. Förstår man vad du vill ha sagt? Ett bra tips är att försöka hålla budskapet så kort och kärnfullt som möjligt, då ökar chansen att målgruppen läser och kommer ihåg just ditt budskap.

Till sidans topp

Inspiration

Om du har svårt att komma på hur du ska utforma din annons, kan det vara en bra idé att söka inspiration från andra. Samla gärna exempel från webben och tidningar på annonser som du tycker är riktigt bra. Om du har bestämt dig för var du vill annonsera kan du titta på hur andra annonser i tidningen ser ut. Försök att särskilja dig från mängden så att just din annons kommer att väcka uppmärksamhet.

Annonskonsulter

Väljer du att annonsera kan du kan ta hjälp av företag som administrerar annonsplatser på populära hemsidor med många besökare. De kan hjälpa dig att nå en viss målgrupp utifrån t ex

  • intresseområden, som sport, nöje, finans eller ekonomi
  • beteende, hur din målgrupp använder internet – dag, tid och sökningar
  • användare, var de finns geografiskt, företagsnamn m m.

Till sidans topp

Tips

  • Utgå från mottagaren (språkbruk, tilltal, bilder).
  • Låt andra läsa (ord, fraser och uttryck kan uppfattas på olika vis).
  • Nämn det bästa redan i rubriken.
  • Lyft fram det unika i just ditt erbjudande.
  • Undvik skämt och ironi som läsaren kan missförstå.
  • Skriv personligt genom att använda ord som du, jag, min och din.
  • Stava rätt, för att inte flytta fokus från budskapet till bokstäverna.
  • Kortare meningar är oftast bättre än långa.
  • Lite luft gör annonsen attraktivare och enklare att läsa.
  • Utgå från någon intressant detalj – allmänt hållna och svepande formuleringar fångar inte läsarens intresse.
  • Undvik negationer som "inte".
  • Gör det enkelt att komma i kontakt med dig. Hemsida, e-postadress, telefonnummer och annan kontaktinformation bör anges tydligt, liksom öppettider.

Skriv ner dina goda idéer, de kan komma väl till pass nästa gång du ska formulera ett säljbudskap.

Hjälpte den här informationen dig?

Berätta gärna mer om vad du tycker om sidan!

Fältet är obligatoriskt

Fältet är obligatoriskt

Behandling av personuppgifter

När du fyller i formuläret sparas de personuppgifter du lämnar hos Bolagsverket. Bolagsverket ansvarar för dessa uppgifter. Vi sparar uppgifterna för att vi ska kunna kontakta dig. Uppgifterna används inte för något annat ändamål.

Mer om personuppgifter, om dina rättigheter och hur du kan klaga

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp