Annonsera

Att annonsera innebär att du publicerar ett budskap om ett visst erbjudande till potentiella eller befintliga kunder. En annons kan publiceras på en mängd olika platser, till exempel i en tidning eller på webben.

Sidan blev senast uppdaterad:

En tänkbar kund måste ofta se en annons många gånger innan hen lägger märke till den. En annons bör därför repeteras ett antal gånger för att ge resultat. Kom ihåg att följa upp din annonsering, så att du kan mäta om den kostnad som annonseringen innebar var värd sitt pris.

Du väljer själv om du ska anlita någon som skriver dina annonser eller om du ska skriva dem själv. Om du vill hålla nere kostnaderna och gillar idén att själv utforma dina annonser får du några tips här nedan.

Till sidans topp

Bakgrundsfakta

Innan du börjar arbetet med att utforma din annons bör du skaffa dig så mycket fakta som möjligt om:

  • den vara eller tjänst som du ska sälja
  • den du ska sälja till (målgruppen)
  • den tidning (eller annat medium) som du tänker annonsera i.

Till sidans topp

Välj var du vill synas

När du har skapat dig en bild av vad kunderna behöver är det dags att fundera över ditt budskap och hur du ska nå ut med det till målgruppen.

Om din målgrupp är mammor så kanske du ska satsa på en annons i en tidskrift som vänder sig till just mammor, även om du själv föredrar att läsa en annan tidskrift. Undersök var din målgrupp hittar information och vilka tidningar, webbplatser eller bloggar de läser och satsa på att nå ut med ditt budskap där.

Till sidans topp

Vad innehåller en annons?

Det finns inget givet svar på vad en annons ska eller bör innehålla. Det är väldigt olika och det finns inget rätt eller fel. En annons består oftast av bild, rubrik, text och avsändare.

En läsare tittar först på bilden, därefter rubriken, eventuell bildtext, avsändare, ingress och till sist texten. För att en potentiell köpare ska läsa din annons måste du fånga hens intresse på ett par sekunder. Det innebär att bilden, rubriken och avsändaren måste vara tillräckligt intresseväckande för att inte läsaren ska bläddra vidare i tidningen. Skriv gärna rubriken eller bildtexten som ett koncentrat av annonsens budskap.

De flesta skriver om sin annons flera gånger. Låt därför ditt utkast vila ett tag innan du läser det igen, sannolikt kommer du att ändra något, oftast flera gånger. Låt gärna någon annan läsa dina utkast, de kan komma med bra synpunkter. 

Till sidans topp

Inspiration

Om du har svårt att komma på hur du ska utforma din annons, sök då inspiration från andra. Bläddra i olika tidningar, surfa på internet och samla gärna exempel på annonser som du tycker är riktigt bra. Om du har bestämt dig för var du vill annonsera kan du titta på hur andra annonser i tidningen ser ut. Försök att särskilja dig från mängden så att just din annons kommer att väcka uppmärksamhet. Kolla upp om det aktuella numret av tidningen har något särskilt tema som du kan utgå från. 

Till sidans topp

Annonsera på nätet

Med en annons på en webbplats kan du exponera ett erbjudande, ditt företag och dina produkter.

Fullbanner

En banner är en klickbar annons på internet. Bannern finns på en webbplats och gör reklam för någon annans webbplats, via den kan besökaren ta sig vidare till annonsörens webbplats.

Popup

En popup är en separat annonsyta som poppar upp ett antal sekunder och lägger sig ovanpå den sida som besökaren har gått till. Om tanken är att den ska länka vidare till en butik, kan den kombineras med en banner för att höja effekten.

Annonskonsulter

Du kan ta hjälp av företag som administrerar annonsplatser på populära hemsidor med många besökare. De kan hjälpa dig att nå en viss målgrupp utifrån t ex

  • intresseområden, som sport, nöje, finans eller ekonomi
  • beteendet, hur din målgrupp använder internet – dag, tid och sökningar
  • användare, var de finns geografiskt, företagsnamn m m.

Till sidans topp

Tips

  • Utgå från mottagaren (språkbruk, tilltal, bilder).
  • Låt andra läsa (ord, fraser och uttryck kan uppfattas på olika vis).
  • Nämn det bästa redan i rubriken.
  • Lyft fram det unika i just ditt erbjudande.
  • Undvik skämt och ironi som läsaren kan missförstå.
  • Skriv personligt genom att använda ord som du, jag, min och din.
  • Stava rätt, för att inte flytta fokus från budskapet till bokstäverna.
  • Kortare meningar är oftast bättre än långa.
  • Lite luft gör annonsen attraktivare och enklare att läsa.
  • Utgå från någon intressant detalj, allmänt hållna och svepande formuleringar fångar inte läsarens intresse.
  • Undvik negationer som inte.
  • Gör det enkelt att komma i kontakt med dig. Hemsida, e-postadress, telefonnummer och annan kontaktinformation bör anges tydligt, liksom öppettider.

Skriv ner dina goda idéer, de kan komma väl till pass nästa gång du ska annonsera.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se. Om du vill ha svar från oss, ange din e-postadress.