Nå ut med ditt budskap

Sidan blev senast uppdaterad:

Det räcker inte med att du har bra produkter, du måste nå ut med det du har att erbjuda för att kunna sälja. Det finns många sätt att nå ut till din målgrupp, både de kunder du redan har och potentiella nya.

Du kan välja många olika marknadsföringskanaler för att nå ut till din målgrupp och visa vad du kan erbjuda och att du finns:

  • Personlig försäljning (t ex i en butik)
  • Säljbrev och annan direktreklam (via post eller e-post)
  • Postade inlägg och annonsera i sociala medier
  • Sökmotoroptimering (SEO) och sponsrade länkar (PPC)
  • Influencer-marknadsföring (anlita "ambasadörer" i sociala medier och bloggar)
  • Annonser i tidningar och på webben mm
  • Publicitet i media (PR)
  • Annonspelare, tunnelbanereklam, bussreklam och liknande
  • Reklam och annan marknadsföring genom sponsring
  • Radioreklam
  • Mässor och utställningar
  • Telemarketing/telefonförsäljning
  • Sms-reklam
  • TV-reklam.

Det kan vara svårt att veta vilken eller vilka kanaler du ska använda för att nå ut med ditt budskap. Ett sätt är att kolla hur en framgångsrik konkurrent gör och göra på ett liknande sätt så kallad "benchmarking".

För ett nystartat företag är det många gånger ekonomin som är den avgörande faktorn för hur marknadsföringen läggs upp. Men hoppa inte över marknadsföringsdelen för det det är en mycket viktig del i ditt arbete. Du kan i så fall välja de alternativ som inte kostar så mycket, till exempel att skapa en sida på Facebook där du sprider ditt budskap.

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp