Företagets profil

Företagets profil handlar bland annat om att skapa en logotyp som signalerar det som ditt företag står för och att ta fram marknadsföringsmaterial, webbsida och trycksaker som förmedlar företagets identitet.

Sidan blev senast uppdaterad:

Image och profil

Hur du vill att ditt företag ska uppfattas (företagets profil) stämmer inte alltid med hur företaget i själva verket uppfattas (företagets image). Företagets profil påverkas av många saker, till exempel:

  • brevpapper och kuverts utformning och design
  • logotyp och slogan (tagline)
  • utformningen av brevpapper och kuvert
  • produktsortiment och prissättning
  • personalens klädsel och sätt
  • byggnader och lokalers utseende och plats
  • möblering
  • bransch
  • verksamhetsorten
  • företagets namn.

Ett företag som har funnits på marknaden en längre tid har i regel en starkare image än ett helt nystartat. Dels har fler människor hunnit lära sig att företaget finns, dels har det ett värde i sig att företaget har lyckats överleva.

Namn

Försök att hitta ett namn som snabbt ger kunden en bild av vad ditt företag gör. Namnet bör vara lätt att stava och uttala. Det ska inte kunna förväxlas med något annat. Var försiktig med namn som kan hämma företagets möjligheter att växa på sikt.

Vänta tills namnet är godkänt

Vänta med att ta fram marknadsföringsmaterial till dess att du fått din ansökan om namnregistrering godkänd hos Bolagsverket. Detta gäller främst aktiebolag.

För att se om de namnförslag du överväger att registrera är upptagna kan du söka företagsnamn  hos Bolagsverket.

Logotyp

En logotyp är en grafisk symbol för ditt företag, ofta med företagets namn som en del. Är den välgjord gör den att folk kommer ihåg ditt företag bättre. Tänk på att den ska fungera länge och att den måste fungera både som stor och liten och helst i både färg och gråskala. Här kan det vara läge att ta hjälp av proffs.

Brevpapper

Företagets brevpapper och kuvert är ansiktet utåt i all korrespondens och en viktig del av företagets profilering. Valet av papperssort och layout är avgörande för vilket intryck du ger av företaget.

E-post

För den e-post som går ut från företaget gäller samma tänkande som för brevpapper och kuvert. Men det gäller också att tänka på att utformningen ska lämpa sig för och se bra ut i olika e-postprogram.

Visitkort

Visitkort är ett bra sätt att ge kunder möjligheten att få tag på dig. Tänk på att baksidan kan användas för att förmedla något mer om ditt företag. Kanske en karta eller citat från nöjda kunder.

Webbplats

Det är inte säkert att den mest layoutade eller tekniskt sett mest avancerade hemsidan är den som säljer bäst. Den mest effektiva säljsajten är den som kunden upplever som intuitiv och lätt att orientera sig på.

Se till att startsidan går snabbt att ladda för alla användare oavsett typ av webbläsare och uppkoppling. I och med att fler och fler använder sig av mobiltelefoner och surfplattor för att navigera på internet så bör du tänka på att anpassa din webbplats för det, så kallad responsiv webb.

Försök att använda dig av samma färger som du har på dina reklamblad, tidningsannonser och direktutskick. Glöm inte att visa din webbadress på alla dina material, så som brevpapper, annonser, visitkort osv.

Få folk att prata om ditt företag

Marknadsföring är mer än annonser, broschyrer och webbplatser. Med intressanta och smarta aktiviteter kan du få mycket uppmärksamhet med förhållandevis små resurser. Att synas i media är ett bra sätt att göra folk medvetna om att du och ditt företag finns. Glöm inte bort att använda sociala medier.

Vårda de kunder du redan har

Nöjda kunder kommer tillbaka och rekommenderar också gärna ditt företag både muntligen för vänner och kollegor och i form av kommentarer på sociala medier och kundomdömessajter. Här är några tips om vad du bör tänka på för att få nöjda kunder, förutom att vara trevlig och göra ett bra jobb förstås.

  • Gör alltid vad du har lovat och leverera på utsatt tid. Om du märker att något kommer att bli försenat, meddela kunden i god tid.
  • Var tillgänglig. återkom alltid om någon sökt dig.
  • Dela med dig. Var inte för snål med din expertis. Har du en hemsida är det bra att regelbundet lägga ut tips och råd som dina kunder har nytta av. Generositet lönar sig.
  • Om något ändå blir fel - gör allt du kan för att rätta till felen. Det kan ge dig en nöjdare kund än vad som varit fallet om du gjort rätt från början.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se. Om du vill ha svar från oss, ange din e-postadress.