Företagets profil

Sidan blev senast uppdaterad:

Företagets profil handlar bland annat om att skapa en logotyp som signalerar det som ditt företag står för och att ta fram marknadsföringsmaterial, webbsida och trycksaker som förmedlar företagets identitet. Det är viktigt att ha en profil som är tydlig och lätt att känna igen i alla kanaler. Det underlättar för dina kunder att känna igen ditt företag och bygger relationen er emellan.

Image och profil

Hur du vill att ditt företag ska uppfattas (företagets profil) stämmer inte alltid med hur företaget i själva verket uppfattas (företagets image). Företagets profil påverkas av många saker, till exempel:

  • utformning och design av webbplatser och sidor i sociala medier
  • utformning och design av e-postmallar, brevpapper och kuvert
  • logotyp och slogan (tagline)
  • produktsortiment och prissättning
  • personalens klädsel och sätt
  • Huruvida man tycker företaget lever upp till sina löften
  • byggnader och lokalers utseende och plats
  • möblering
  • bransch
  • verksamhetsorten
  • företagets namn.

Ett företag som har funnits på marknaden en längre tid har i regel en starkare image än ett helt nystartat. Dels har fler människor hunnit lära sig att företaget finns, dels har det ett värde i sig att företaget har lyckats överleva.

Namn

Försök att hitta ett namn som snabbt ger kunden en bild av vad ditt företag gör. Namnet bör vara lätt att stava och uttala. Det ska inte kunna förväxlas med något annat. Var försiktig med namn som kan hämma företagets möjligheter att växa på sikt.

Vänta tills namnet är godkänt

Vänta med att ta fram marknadsföringsmaterial till dess att du fått din ansökan om namnregistrering godkänd hos Bolagsverket. Detta gäller främst aktiebolag.

Läs mer på sidan Skydda registrera företagsnamn

För att se om de namnförslag du överväger att registrera är upptagna kan du söka företagsnamn hos Bolagsverket.

Sök företagsnamn på Bolagsverkets webbplats

Logotyp

En logotyp är en grafisk symbol för ditt företag, ofta med företagets namn som en del. Är den välgjord gör den att folk kommer ihåg ditt företag bättre. Tänk på att den ska fungera länge och att den måste fungera både som stor och liten och helst i både färg och gråskala. Här kan det vara läge att ta hjälp av proffs.

Brevpapper

Företagets brevpapper och kuvert är en viktig del av företagets profilering. Valet av papperssort och layout påverkar det intryck du ger av företaget.

E-post

För den e-post som går ut från företaget gäller samma tänkande som för brevpapper och kuvert. Men det gäller också att tänka på att utformningen ska lämpa sig för och se bra ut i olika e-postprogram.

Visitkort

Visitkort är ett bra sätt att ge kunder möjligheten att få tag på dig. Tänk på att baksidan kan användas för att förmedla något mer om ditt företag. Kanske en karta eller citat från nöjda kunder.

Webbplats

Det är inte säkert att den mest layoutade eller tekniskt sett mest avancerade hemsidan är den som säljer bäst. Den mest effektiva säljsajten är den som kunden upplever som intuitiv och lätt att orientera sig på.

Se till att alla sidor på din webbplats går snabbt att ladda för alla användare oavsett typ av webbläsare och uppkoppling. I och med att fler och fler använder sig av mobiltelefoner och surfplattor för att navigera på internet bör du tänka på att anpassa din webbplats för det, så kallad responsiv webb.

Använd dig av samma färger och formspråk på webbplatsen som du gör i din övriga marknadsföring och kommunikation. Glöm inte att visa din webbadress på alla dina material, så som e-post, brevpapper, annonser, visitkort osv.

Sociala medier

Iprincip alla företag har idag en närvaro på sociala medier. Detta dels för att kunderna finns där och förväntar sig att även ditt företag gör det, men också för att det är ett enkelt och snabbt sätt att kommunicera och bygga relation. Se till att skaffa sidor och profiler på alla relevanta sociala plattformar och skaffa rutiner där du avsätter tid för att sköta dem. För det måste man göra, dina kunder kommer vänta sig att du svarar på frågor och kritik där. Rätt använt är sociala medier mycket bra kanaler för ditt företag att ha kontakt med och bygga relation till dina kunder.

Få folk att prata om ditt företag

Marknadsföring är mer än annonser, broschyrer och webbplatser. Med intressanta och smarta aktiviteter kan du få mycket uppmärksamhet med förhållandevis små resurser. Att synas i media är ett bra sätt att göra folk medvetna om att du och ditt företag finns. Glöm inte bort att använda sociala medier.

Vårda de kunder du redan har

Nöjda kunder kommer tillbaka och rekommenderar också gärna ditt företag både muntligen för vänner och kollegor och i form av kommentarer på sociala medier och kundomdömessajter. Det är också betydligt billigare att ha en stor andel återkommande kunder än att värva nya. Här är några tips om vad du bör tänka på för att få nöjda kunder, förutom att vara trevlig och göra ett bra jobb förstås.

  • Gör alltid vad du har lovat och leverera på utsatt tid. Om du märker att något kommer att bli försenat, meddela kunden i god tid.
  • Var tillgänglig, återkom alltid om någon sökt dig.
  • Dela med dig. Var inte för snål med din expertis. Har du en hemsida är det bra att regelbundet lägga ut tips och råd som dina kunder har nytta av. Generositet lönar sig.
  • Om något ändå blir fel  – gör allt du kan för att rätta till felen. Det kan ge dig en nöjdare kund än vad som varit fallet om du gjort rätt från början.

Hjälpte den här informationen dig?

Berätta gärna mer om vad du tycker om sidan!

Fältet är obligatoriskt

Fältet är obligatoriskt

Behandling av personuppgifter

När du fyller i formuläret sparas de personuppgifter du lämnar hos Bolagsverket. Bolagsverket ansvarar för dessa uppgifter. Vi sparar uppgifterna för att vi ska kunna kontakta dig. Uppgifterna används inte för något annat ändamål.

Mer om personuppgifter, om dina rättigheter och hur du kan klaga

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp