Marknadsföring av ditt företag

Sidan blev senast uppdaterad:

Marknadsföring handlar kort sagt om hur ditt företag uppfattas. Bra marknadsföring hjälper dig skaffa kunder till ditt företag och även att bygga starka relationer. En bra början är att lära känna dina kunder och konkurrenter och att utifrån detta göra en plan för din marknadsföring. Det behöver inte vara kostsamt, mycket kan du göra med relativt små resurser och eget arbete.

För alla företagare är marknadsföringen viktig. Dina kunder måste få veta varför de ska välja just ditt företag. Marknadsföring måste du arbeta aktivt med hela tiden, både inför starten och när företaget har kommit igång. Det gäller att hitta effektiva sätt att tala om för kunderna att du finns så att de kan välja just din vara eller tjänst.

Till sidans topp

Lös kundens problem

En av nycklarna till att bli framgångsrik är att ta reda på vad kunderna har för behov eller problem och sedan erbjuda dem en lösning. När du har hittat rätt är nästa steg att nå ut med information om dina erbjudanden. Hur du gör det på bästa sätt kan skilja sig från bransch till bransch.

Läs mer på sidan Målgrupper

Till sidans topp

Gör din vara eller tjänst köpbar

Få handfasta tips om hur du slutar sälja och istället gör din vara eller tjänst köpbar genom att lyssna på Venture Cups podcast. Där berättar Britt-Marie Ahrnell om vikten av att låta kunden komma till tals och ger sin syn på hur försäljning bör gå till. 

Till sidans topp

Börja med en marknadsplan

Marknadsplanen beskriver företagets marknadsföring, försäljningsmål och vilka marknadsföringsinsatser företaget planerar att genomföra för att nå dessa mål. En väl genomförd marknadsplan gör det enkelare att fokusera sina resurser rätt.

Vem är din kund, vad just du kan erbjuda och hur du ska nå ut till målguppen? De här frågorna ska din marknadsplan svara på.

Så här gör du en marknadsplan i sju steg

  1. Börja med en omvärldsanalys. Det vill säga, lär dig mer om branschen och hur marknaden för dina produkter ser ut. Till din hjälp har du dessa frågor:
  2. Vad är det du vill sälja och hur ska din vara eller tjänst paketeras?
  3. Vilka tror du är intresserade av din produkt? Vad har dina potentiella kunder gemensamt? Definiera din målgrupp, vilka är de och vad vill de ha? Var så konkret som möjligt!
  4. Vad vill du att kunderna ska förknippa med dig? Hur ska du särskilja dig från andra?
  5. Formulera dina mål. Vad vill du uppnå på lång sikt och vad vill du uppnå nästa månad? Var konkret, målen ska vara mätbara.
  6. Utforma strategier som kan hjälpa dig att nå dina mål. När du bestämt dig för vilken profil ditt företag ska ha och vilka dina kunder är kan du planera in konkreta marknadsföringsaktiviteter.
  7. Följ upp! Vad funkade och vad funkade mindre bra? Om du följer up och mät dina marknadsföringsaktiviteter ser du vad som ger bäst resultat. På så vis kan du lära dig och bli bättre hela tiden.

Till sidans topp

Frågor och svar om marknadsföring

I verksamt.se:s FAQ hittar du svaren på vanliga frågor om marknadsföring

Till sidans topp

Arbetar du med mode och design?

I så fall finns det specifika marknadsföringssidor för just din bransch.

Läs mer om marknadsföring av mode och design på sidan Marknadsföra och sälja

Till sidans topp

Hanterar du personuppgifter?

Om du behandlar personuppgifter i ditt företag, till exempel om du har anställd personal eller ett kundregister, omfattas du av Dataskyddsförordningen GDPR).

Läs mer om vad personuppgifter är och vad det innebär att hantera dem på sidan Vad är en personuppgift?

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.

Behandling av personuppgifter

När du fyller i formuläret sparas de personuppgifter du lämnar hos Bolagsverket. Bolagsverket ansvarar för dessa uppgifter. Vi sparar uppgifterna för att vi ska kunna kontakta dig. Uppgifterna används inte för något annat ändamål.

Mer om personuppgifter, om dina rättigheter och hur du kan klaga

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp