Varumärke – så här fungerar det

Sidan blev senast uppdaterad:

Ett varumärke är ett kännetecken för en produkt eller tjänst. Vill du skydda ditt varumärke i Sverige ansöker du om skydd hos Patent- och registreringsverket (PRV). En svensk varumärkesregistrering gäller i tio år och kan därefter förlängas tio år i taget.

Film: Från affärsidé till registrerat varumärke

(Längd: 1:36 minuter.)

Ta del av filmen Från affärsidé till registrerat varumärke i textformat

Vill du ansöka om att registrera ett varumärke?

  1. PRV har tagit fram en guide för dig som vill ansöka om att registrera varumärke
  2. Ansök om varumärkesregistrering hos PRV

Tänk på det här när du ansöker om varumärke

Därför kan det vara bra att registrera ett varumärke

  • För att säkerställa att du inte inkräktar på någon annans varumärke
  • Få ensamrätt på att använda varumärket för de varor och tjänster du registrerat
  • Hindra andra från att använda eller göra intrång på ditt registrerade varumärke

Det finns olika typer av varumärke som du kan söka skydd för:

  • Ord
  • Figurer/logotyper
  • Ljud
  • Utstyrslar, det vill säga en unik form på varan eller dess förpackning
  • Rörelsemärken, ett märke där de delar som varumärket består av flyttas, förändras eller rör sig.
  • Multimediamärken – en kombination av ljud och bild
  • Hologram – en tredimensionell bild visas genom holografisk teknik.
  • Positionsmärke – en speciell placering av ett varumärke på en produkt
  • Ornament – ett regelbundet mönster

Läs mer om olika typer av varumärken hos PRV

Podcast: Varumärken på nätet

Johan Nordlund från Patent- och registreringsverket berättar hur det fungerar med varumärken på nätet.

Lyssna på podden Varumärken på nätet på Poddtoppens webbplats

Frågor och svar om varumärke

I verksamt.se:s FAQ hittar du svar på de vanligaste frågorna om varumärke

 

Skillnad mellan namn och varumärke

Kan du skilja på ditt företagsnamn och ditt varumärke?

Kortfattat kan man säga att varumärket är kännetecknet för din produkt eller tjänst, medan företagsnamnet är namnet på ditt företag.

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp