Varumärke – så här fungerar det
Sidan blev senast uppdaterad:Ett varumärke är ett kännetecken för en produkt eller tjänst. Vill du skydda ditt varumärke i Sverige ansöker du om skydd hos Patent- och registreringsverket (PRV). En svensk varumärkesregistrering gäller i tio år och kan därefter förlängas tio år i taget.
Film: Från affärsidé till registrerat varumärke
(Längd: 1:36 minuter.)
Ta del av filmen Från affärsidé till registrerat varumärke i textformat
Vill du ansöka om att registrera ett varumärke?
- PRV har tagit fram en guide för dig som vill ansöka om att registrera varumärke
- Ansök om varumärkesregistrering hos PRV
Tänk på det här när du ansöker om varumärke
- Avgifter och betalning för varumärke på PRV:s webbplats
- Det är skillnad på ditt företagsnamn och ditt varumärke.
Läs mer om skillnaden mellan företagsnamn och varumärke - Du kan söka skydd för olika typer av varumärken (se nedan)
Därför kan det vara bra att registrera ett varumärke
- För att säkerställa att du inte inkräktar på någon annans varumärke
- Få ensamrätt på att använda varumärket för de varor och tjänster du registrerat
- Hindra andra från att använda eller göra intrång på ditt registrerade varumärke
Det finns olika typer av varumärke som du kan söka skydd för:
- Ord
- Figurer/logotyper
- Ljud
- Utstyrslar, det vill säga en unik form på varan eller dess förpackning
- Rörelsemärken, ett märke där de delar som varumärket består av flyttas, förändras eller rör sig.
- Multimediamärken – en kombination av ljud och bild
- Hologram – en tredimensionell bild visas genom holografisk teknik.
- Positionsmärke – en speciell placering av ett varumärke på en produkt
- Ornament – ett regelbundet mönster
Läs mer om olika typer av varumärken hos PRV
Frågor och svar om varumärke
I verksamt.se:s FAQ hittar du svar på de vanligaste frågorna om varumärke
Skillnad mellan namn och varumärke
Kan du skilja på ditt företagsnamn och ditt varumärke?
Kortfattat kan man säga att varumärket är kännetecknet för din produkt eller tjänst, medan företagsnamnet är namnet på ditt företag.
Ansvarig: Tillväxtverket