Kommunicera ditt hållbarhetsarbete
Sidan blev senast uppdaterad:För att dina intressenter ska förstå vad ditt företag gör för att bidra till ökad hållbarhet behöver du kommunicera det. Det kan leda till ökat engagemang hos medarbetare samt nöjdare kunder och samarbetspartners.
Vad är viktigt för dina kunder?
Använd "nudging"
Frågor att fundera på
- Har du tagit reda på vad inom hållbarhet som är viktigast för dina kunder?
- Förklarar du för kunden på vilket sätt ditt erbjudande hjälper till att göra hållbara val?
- Hur kan du underlätta för din kund att göra hållbara val?
- Berättar du för dina kunder vad du planerar att göra framåt och vilka målsättningar du har?
Länkar och fördjupning
Nudging – Ett verktyg för hållbara beteenden?
Denna rapport sammanfattar befintlig kunskap om nudging i olika policysammanhang och i olika länder.
Läs rapporten om nudging - Naturvårdsverket
Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID) har tillsammans med andra aktörer utvecklat en hållbarhetsguide för produktutveckling. Där finns även metoder för användarcentrerad design.
Hållbarhetsguiden på SVID:s webbplats
Image och profil
Var ärlig och trovärdig i din kommunikation
Frågor att fundera på
- Kan du stå för det hållbarhetsarbete som görs i ditt företag?
- Är hållbarhet ett centralt budskap i er kommunikation? Hur trovärdiga tycker kunderna att ni är?
- Beskriver du för dina kunder hur företaget jobbar med hållbarhet, till exempel på din webbplats, när du träffar kunder, i sociala medier eller i andra kanaler?
- Är det tydligt för alla anställda, styrelse och samarbetspartners vilka val och ambitioner företaget har inom hållbarhet?
- Har du koll på all fakta och kan du styrka dina påståenden när det gäller hur hållbara företagets produkter eller tjänster är?
- I takt med att digitala verktyg utvecklas för att möjliggöra spårbarhet, kan du öka trovärdigheten i din kommunikation genom att vara än mer tydlig när det gäller leverantörskedjor, transporter och innehåll i produkter och tjänster?
- Finns det någon risk att kunderna upplever att ditt företag inte är seriöst när det gäller kommunikation av hållbarhetsarbetet (s.k. greenwashing)?
Länkar och fördjupning
Var öppen med företagets mål och vad företaget gör för att jobba hållbart – det kommer gynna varumärket. Låt dina kunder veta varför du gör det här och varför hållbarhet är viktigt för ditt företag.
Läs mer om hållbarhetskommunikation i SVID:s hållbarhetsguide
Film: Sju smarta tips om hållbart företagande
Här är sju konkreta tips på hur du kan göra för att minska ditt företags påverkan på miljön och samhället men också hur du kan göra din affärsidé långsiktig, relevant och konkurrenskraftig.
Film: Få inspiration av två företagare som jobbar med hållbarhet i sina verksamheter
Hur fungerar hållbart företagande i praktiken? Här får du veta hur företaget Essem Design jobbar med till exempel livscykelperspektivet och hur företaget RSCUED har cirkularitet i fokus när det gäller matsvinn.
Gå tillbaka till översikten
Till hållbarhetsguiden
Genom att klicka på länken kommer du tillbaka till översikten för hållbarhetsguiden.
Ansvarig: Tillväxtverket