Gå till huvudinnehåll

Personal och rekrytering

Här hittar du information om vad som gäller kring frågor kopplade till rekrytering och personal. Till exempel arbetsmiljö, sjukskrivning och hur du kan utveckla din personal.
Personer i en antikaffär

Bli arbetsgivare

Här kan du läsa mer om vad det innebär att bli arbetsgivare. Du hittar bland annat information om vad ett anställningsavtal ska innehålla, vilka regler det finns kring arbetstider och vilka anställningsformer som finns. 

Bli arbetsgivare

Vad kostar det att ha anställda

När du anställer någon finns det flera olika kostnader du behöver räkna med. Här kan du bland annat läsa mer om arbetsgivaravgifter, försäkringskostnader och vad som gäller vid utbetalning av lön. 

Vad kostar det att ha anställda?

Illustration, miniräknare block och penna
Två personer springer ut i vattnet vid skymning

Planera din rekrytering

När du planerar att anställa en ny medarbetare är det viktigt att ha en genomtänkt plan. Vilken kompetens behöver du  och hur ska du hitta rätt person?

Planera din rekrytering

Utveckla och behåll din personal

Kartlägg ditt företags kompetens. Här kan du läsa mer om hur du kan förstärka företagets kompetens och involvera dina medarbetare i att fortsätta utvecklas tillsammans med verksamheten. 

Utveckla och behåll din personal

Två personer framför en dator arbetar i en trädgård.
illustration: en kvinna i hängmatt en man i hängsstol

Ledighet för anställda

Dina anställda har rätt till ledighet från arbetet. Anledningen till ledigheten kan se olika ut. De vanligaste formerna av ledighet är semester, föräldraledighet och tjänstledighet. Det finns också andra lagstadgade ledigheter.

Ledighet för anställda

När en anställd blir sjuk

Har du en anställd som blivit sjuk? Få koll på vad du som arbetsgivare behöver tänka på när din anställda är borta på grund av sjukdom och hur du kan jobba förebyggande.

När en anställd blir sjuk

händer skalar citrusfrukt
illustration: man med dator och växter omkring sig

Kollektivavtal och arbetsmiljö

Här hittar du information till dig som är arbetsgivare om vad som gäller kring arbetsmiljö, kollektivavtal och fackliga organisationer.

Kollektivavtal och arbetsmiljö

Uppsägning av anställd och uppsägningstid

Att en anställd byter arbetsgivare är en vanlig anledning till att en anställning avslutas. Du som arbetsgivare kan också avsluta en anställning om du har sakliga skäl för det. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller vid uppsägning av en anställd.

Uppsägning av anställd och uppsägningstid

En kvinna sitter vid ett bord och skriver i en anteckningsbok.

Vanliga frågor om personal och rekrytering

Vanliga frågor om personal och rekrytering