Kassaregister – poddtext

Sidan blev senast uppdaterad:

Här får du veta vad ett kassaregister är, när du behöver det och vilka undantag som finns. Du får också veta hur du gör om du använder kontantfaktura, hur du använder e-tjänsten Kassaregister, vad Skatteverket kollar på när de gör sina kontroller och vad en växelkassa är. Jenny Persson från Skatteverket berättar.

Vad menas med kassaregister och vem måste ha det?

Kassaregister är ett system som man i kontantbranschen använder sig av för att registrera dagens försäljningar.

Om du har en försäljning som uppgår till mer än fyra prisbasbelopp måste du ha ett certifierat kassaregister som du har anmält till Skatteverket. Då anmäler du vilket register som du har och så får du en kontrollbricka som du ska sätta på registret så att Skatteverket sen ser att det är det du använder.

Kontantfakturor

Om du har hög försäljning men bara gör ett fåtal försäljningar per dag kan du istället använda kontantfakturor och slippa ha ett certifierat kassaregister. Det är viktigt att du behandlar kontantfakturorna precis som vanliga. De ska innehålla de uppgifter som en vanlig faktura ska innehålla, det vill säga:

  • fakturadatum
  • fakturanummer
  • vem som är säljare
  • vem som är köpare (en privatperson eller ett företag)
  • vad du sålt
  • vilken momssats.

Hur skaffar man ett kassaregister?

På skatteverket.se hittar du godkända kassaregister som du kan hyra eller köpa.  Via e-tjänsten Kassaregister registrerar du det du köpt/hyrt, vilken adress du använder det på. Här registrerar du även eventuella ändringsuppgifter och felanmälningar.

E-tjänsten Kassaregister hos Skatteverket

Vad tittar ni på när ni gör besök hos företag?

  • Kontrollköp. Vi handlar som vem som helst och kollar att du slår in beloppet i kassaapparaten och även aktivt ger ett kvitto.
  • Kundräkningar. Om vi till exempel är på en restaurang tittar vi på hur många som varit där och handlat och jämför man det med vad som slagits in i kassan.
  • Kvittokontroller. Vi kontrollerar att allt står rätt på kvittot, att det inte är kopior man har tagit ut och så vidare. I vissa fall kan vi även inventera kassan, det vill säga att vi räknar den.  

Kom ihåg att Skatteverkets kontrollanter alltid legitimerar sig genom att visa upp sin tjänstelegitimation.

Vad händer om man inte har sitt kassaregister i ordning?

Då kan du få en kontrollavgift på 12 500 kr. Om du till exempel inte ger kvitto inom ett år ökar det till 25 000 kr, så det kan kosta rätt mycket.

Att lämna kvitto ska alltså vara en aktiv handling. Du ska muntligen erbjuda kvittot och räcka fram det. I Sverige har man som kund inte krav på att ta emot det.

Du kan även ge kvitton i elektronisk form. Men din kund ska även kunna kräva ett papperskvitto. Kunden kan säga att hen inte vill ha det elektroniskt utan en papperskopia istället och då ska det kunna tas fram.

Vad ska man tänka på när man har ett kassaregister?

  • Du ska se till att klockan i registret är rätt.
  • Du ska registrera växelkassan innan du börjar dagens försäljning. Om Skatteverket gör en kassainventering ska det stämma.
  • Efter dagens slut tar du ut en z-dagrapport där man ser vad som har hänt under dagen. Det här är bokföringsmaterial, så kontrollremsan från kassaregistret och den här journalen ska sparas i sju år just för att det är räkenskapsinformation.
  • Du ska ha manualen tillgänglig så att du vet hur den fungerar om Skatteverket kommer.
  • Du ska förstås registrera rätt betalsätt. Har kunden betalt kontant trycker du på kontant-knappen och inget annat.

Om kassaregistret inte regelmässigt används vid en viss försäljningsplats – till exempel om du har en food truck, eller nån annan typ av verksamhet som inte har några bestämda platser – får du anmäla företagets registreringsadress som användningsplats.

Växelkassa

Växelkassan är en kassalåda där du förvarar de fysiska pengarna. Den är antingen fristående eller integrerad med kassaregistret.

Är kassalådan integrerad styrs öppnandet av den från kassaregistret. En fristående kassalåda kan vara i princip vad som helst; ett plåtskrin, kassaskåp, plånbok, en liten burk – det funkar det också. Det viktigaste är att du har det certifierade registret där det slås in.

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp