Lön och eget uttag – poddtext

Sidan blev senast uppdaterad:

Lön eller eget uttag – vad är vad, vad är skillnaden och vad är det som påverkar hur mycket pengar du kan ta ut från ditt företag? Är det olika för enskilda firmor och aktiebolag? Skatteskolans Anders Nyberg tar hjälp av Natalie Cavallari och Per Granqvist för att reda ut skillnaderna.

Lön och eget uttag kan kännas som samma sak. I en enskild firma tycker man att de pengar man tar ut är en lön. Men egentligen måste du göra ett så kallat eget uttag för att få ut pengarna. Det kan kännas krångligt, men egentligen är det ganska logiskt. I en enskild firma kan du aldrig ta ut lön till dig själv, och det är för att du inte kan vara anställd i din egna enskilda firma. Du kan ha anställda, men inte vara det själv. Kort och gott, för att ta ut lön måste du vara anställd.

Eget uttag

För att enkelt förklara så har den enskilda firman ett bankkonto där pengar kommer in. Från det kontot tar du ut pengar, ett eget uttag. Uttaget ska bokföras och det ska finnas en bokföringsorder, det är allt. Vi tar ett exempel:

Yvonne har en enskild firma som tillverkar hemsidor. Hon har gjort 10 hemsidor för 55 000 kronor styck, plus moms. Totalt har hon alltså tagit in 550 000 kronor plus moms in i företaget. Hur mycket av det kan hon ta ut som ett eget uttag? Momsen är ett eget kapitel, den kommer också in till företaget men räknas inte just nu. Först måste vi veta om Yvonne även har haft några kostnader. Det har hon, hon har köpt in datorer, dataprogram och betalat för en lokal. Totalt har hon haft 150 000 kronor i kostnader. Det innebär att vinsten är 400 000 kronor. Efter det behöver vi dra av Yvonnes skatter och egenavgifter. Dessa utgör cirka 35 % och blir ungefär 140 000 kronor. Då har Yvonne 260 000 kvar. Egenavgifter är detsamma som arbetsgivaravgifter, fast för dig med enskild firma. Kom ihåg att skatten ändras beroende på hur mycket du tjänar. Vad du tjänar från eventuella andra arbetsgivare spelar också in.

Vid aktiebolag

Här är det vanligast att vara anställd i sitt eget företag. Då blir aktiebolaget arbetsgivare och du blir arbetstagare. Om du själv vill bli arbetsgivare har du två alternativ. Antingen väljer du det direkt när du registrerar bolaget, eller så skickar du in en ändringsanmälan i efterhand via verksamt.se. Som arbetsgivare är du skyldig att lämna in en arbetsgivardeklaration varje månad, oavsett om du anställt någon eller inte. Det kan kännas onödigt om du hela tiden behöver skicka in nollade deklarationer. Om du är arbetsgivare vid ett aktiebolag, hur går du tillväga för att betala ut lön till en anställd? Först och främst ska ni enas om hur hög lönen ska vara. För enkelhetens skull säger vi 30 000 kronor. Då kan du gå in och läsa på skattetabellen för att se hur mycket skatt som ska dras av. Sen betalas resten ut till den anställda. Bolaget ska även betala en arbetsgivaravgift för den lönen de betalar ut. Kostnaden för företaget blir alltså högre än 30 000 kronor. Arbetsgivaravgiften brukar ligga på cirka 32 %.

I samband med löneutbetalning ska en arbetsgivardeklaration göras. En arbetsgivardeklaration är en sammanställning av hur mycket lön, preliminärskatt och arbetsgivaravgifter som är kopplade till den anställde. Deklarationen ska skickas in senast den12:e i månaden efter att lönen betalats ut. Undantag är januari och augusti, då får man några extra dagar på sig och kan lämna in deklarationen den 17:e.

Hur betalar man in pengar till skatteverket?

Alla företag har ett skattekonto. Det är något som Skatteverket löser åt företagen, inte något du sätter upp hos banken. Till det kontot ska skatten betalas in, även det ska ske den 12:e. Det fungerar som en vanlig räkning, du har ett bankgironummer och ett OCR-nummer som används vid betalningen.

Förmån

Utöver lön så kan man ge sig själv eller sina anställda en förmån. Det kan exempelvis handla om en bil som företaget äger och som du eller den anställda får köra privat, till mataffären eller förskolan. Här finns fastställda mallar för vad detta är värt, alltså förmånsvärdet. Förmånsvärdet redovisas olika beroende på företagsform. Om du har ett aktiebolag jämställs förmånsvärdet med lönen, då det ses den som en löneökning på motsvarande belopp. I en enskild firma blir det som en inkomst för firman, det vill säga resultatet blir högre med förmånsvärdet. Har du anställda i enskild firma gäller detsamma som för aktiebolag, alltså ett plus i arbetsgivardeklarationen.

Utdelning

En utdelning klassas som inkomstslaget kapital, till skillnad från inkomstslaget tjänst som du får vid en vanlig lön. Det finns tre olika inkomstslag; överskott hos enskild firma hör till inkomstslaget näring, lön till inkomstslaget tjänst och utdelning till inkomstslaget kapital. Kapital har oftast lägre skatt än tjänst. Hur mycket lägre beror på lönen, ju högre lön desto högre skatt. Har du statlig inkomstskatt kan du komma upp till mellan 55–60 % i skatt. För inkomstslaget kapital är skatten fast oberoende hur mycket du tar ut. Det är dock inte att rekommendera att endast ta utdelning för att spara på skatteutgifter. Utdelning har en beloppsbegränsning och är inte sjukpenninggrundande, tänk på att du behöver en lön eller eget uttag för att få pension och föräldrapenning.

Du betalar heller inga sociala avgifter vid en utdelning. Sociala avgifter är de som ligger till grund för sjukpenninggrundande inkomst. I en enskild firma kan du ta ut en förmån, men inte utdelning.

Frågor

Beatrice frågar hur stora egna uttag/lön hon kan göra. Hur sker uträkningen efter att hon ställt upp balans- och resultaträkning?

Löpande under året är det svårt att veta exakt hur mycket hon kan ta ut. Hennes överskott, skatt och egenavgifter fastställs när året redan är förbi. Men hon har ju sin balans- och resultaträkning, det rekommenderas att hon stämmer av löpande att hon ligger rätt med preliminär skatt. Ligger hon rätt med den kan hon kika på sin vinst, det som blir kvar efter skatt och avgifter, då ser hon hur mycket hon ta ut som lön.

Anton undrar var han lämnar arbetsgivardeklarationen?

Det rekommenderas att göra digitalt. Om Anton gör det använder han e-tjänsten för moms och arbetsgivardeklaration på skatteverket.se. Använd bank-id eller e-legitimation för att signera och skicka in. Var noga med att få en kvittens. Vill han göra det via papper istället står det på blanketten vart den ska skickas.

Fortsätt skicka frågor på podcast@verksamt.se
Läs mer på verksamt.se och skatteverket.se.

 

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp