Vilket land ska jag börja exportera till? (del 2) - filmtext

Sidan blev senast uppdaterad:

Här är fortsättningen på intervjun om export där Anders Nyberg, Tillväxtverket, intervjuar Helen Rönnholm på Business Sweden.

Ibland sägs det att man ska ta med sig det svenska när man göra affärer utomlands. Att det är bra. Vad menar man med det?

Sverige och svenskar har god renommé i många länder. Att vi håller vad vi lovar. Att vi står för det vi sagt. Att vi har bra priser och kvalité. I vissa länder är det viktigare än andra. På ”emerging markets” är det viktigare än i Europa.

”Emerging markets”, du slänger med så många häftiga ord

Det är utvecklingsländer och det kanske inte de första länderna man tänker på. De flesta svenska företag börjar i Norden, Norge, Finland och Danmark. Det är tryggt och vi kan varandras affärskultur. Sen går vi vidare till Tyskland, Storbritannien... Men sen kommer länder som inte är med i EU. Rumänien, forna Sovjetunionen, Colombia, Sydamerika, vissa länder i Asien. De är kanske inte lika utvecklade, men det finns en enorm potential.

För ett år sen besökte jag ett företag i Vilhelmina som hade jobbat med er, med Business Sweden. Hon hade en modell med potential och tillgänglighet, en marknadssegmenterings-modell.

Den ingår i step-processen ”Steps to Export”, där har vi 13 olika moduler.

Vad innebär det?

Det är 13 särskilda områden som vi vet att man bör ha koll på när man ska ge sig ut på export. Ett är att välja marknad. Ett annat är segmentering. När man tittar på potential och tillgänglighet läggs olika markörer in, för att se var den största potentialen finns. På vilken marknad? Det som kommer högst upp är mest intressant. Och även tillgängligheten.

Vi gör fler olika typer av grafiska, visuella manövrar för företagen. Det är ett enkelt sätt att se åt vilket håll företaget ska gå. Det här spelar in och det här ska jag förbereda mig på. ”Step-processen” ger i slutänden en färdig exportplan. Den behövs när företaget söker lån och när ledningen ska godkänna förslaget. En ”action plan”, kanske behövs nya etiketter till produkten? Certifieringar och en marknadsplan. Hur ska man gå in på den nya marknaden? Marknadsföring… Och allt är kostnadsfritt.

Vilken säljare du är!

Ja visst, men det är viktigt att visa att för staten är det här viktigt. Att småföretagare börjar exportera.

Ringer man er och säger: Hej, jag vill exportera, hur funkar det?

Hälften är rätt. När man säger att man vill exportera, säger vi: Hur ser företaget ut idag? Vilken produkt finns? Är företaget redo att exportera? Vad tänkte du exportera?

Lika viktigt är det att säga att företaget är spännande och fint men att det bästa är att vänta några år med exporten. För att satsa på export och misslyckas ger stora kostnader. Företagen ska få stöd av oss. Vi säger inte ”tack och hej”, vi kan bolla till någon annan främjaraktör som kan hjälpa till att få koll på hela ”lådan”. Sen står vi med öppna armar några år senare.

Ofta när företag ska börja göra affärer med andra länder är det för att de fått en kundförfrågan. Hur ska man göra då?

Spännande! Att någon har sett mitt lilla företag och vill köpa produkterna. Jag säger inte att företaget ska tacka nej, men det kanske inte är rätt land att satsa på bara för att en distributör är intresserad av produkterna. Det gäller att titta på marknader. Vilka förutsättningar finns? Du kanske missar en enorm potential i grannlandet. Därför ska man göra hemläxan och titta på marknaden.

Avslutningsvis, vad vill du skicka med till företag som ska ta de första exportstegen?

Vi lever i en global värld. Steget till export är inte så stort. Ska man exportera till Norden, Europa eller längre bort? Det viktiga är att ha koll på sin egen affär. Hur ser det ut ekonomiskt? Finns förutsättningarna och resurserna? Googla, eller använd någon annan sökmotor, för att se var du skulle vilja jobba. Gör en research hemma innan du kontaktar Business Sweden eller någon annan aktör.

Helen Rönnholm, stort tack! Det var lärorikt, nu ska jag försöka exportera.

Lycka till! Hör av dig om du behöver några råd.

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp