Vilket land ska jag börja exportera till? (del 1) - filmtext

Sidan blev senast uppdaterad:

Här kan du ta läsa första delen av intervjun om export där Anders Nyberg, Tillväxtverket, intervjuar Helen Rönnholm på Business Sweden.

Hur ser en vanlig dag ut på Business Sweden?
Vi har ett trettiotal regionala exportrådgivare runtom i landet. Vi täcker alla regioner i Sverige. Vårt uppdrag från UD är att hjälpa små- och medelstora företag att växa internationellt.

Den vanligaste frågan jag får från företagare är: Hur vet man vilket land man ska börja med?
Jag önskar jag kunde ge ett kort svar. Det är inte så svårt, men några saker behöver man ha koll på. Det är en hel del som man inte kan påverka i den marknad man tänkt på. Hur ser marknaden ut ekonomiskt? Politiskt? Sådant som är viktigt att veta som du inte kan påverka, men som verkligen kan avgöra om du ska gå in på marknaden. Titta även internt på företagets förutsättningar, har vi några språkkunskaper eller kontakter med något visst land? Eller någon tillverkare som kan påverka valet av marknad? Sen finns ju även preferenser, vilket land skulle jag vilja vara i? Här är ju de olika sökmotorerna viktiga för att själv kunna gå in och se vilka marknader man kan tänka sig.

Det känns som att det ofta landar i det demografiska? Hur många bor här? Vilket språk pratar de där? Men det här mjuka, som affärskultur, hur får man reda på sådant?
Det enklaste är att besöka landet. För ska man starta en affär i något land, kanske tillsammans med en lokal partner, eller starta en produktion, då är det en typ av förhållande man startar och då gäller det att underhålla det och lära sig mer. Det här med kultur är också viktigt, det är en stor del av affären. Hur fungerar det där? Vad måste jag förändra? Vad måste jag förstå? Jag är ett svenskt företag, men jag måste ändå rätta mig efter vad som är viktigt i det andra landet.

Vad skulle det kunna vara?
Representation till exempel. Kan jag bjuda på middag? Betalar jag resan? Hur fungerar det i Sverige och hur fungerar det i andra länder? Ska jag tala om familjen? Ska jag ha med en present? Hur ska jag vara klädd? Ska jag ha en agenda? Gillar de att jag gör en Power Point? Det finns många olika saker att tänka på.

Business Sweden har kontor på fler än 50 platser runt om i världen med både svensk och lokal personal. De kan berätta hur det är att vara svensk i ett annat land och vi kan få information från den lokala personalen som kan berätta sådant som händer emellan, som inte står skrivet.

När man har gjort det då, när man vart nere i landet, läst mellan raderna och lärt känna demografin. Hur vet jag då vilket av alla länder jag ska välja?
Du får titta på vilka som är dina förutsättningar och vilken produkt du ska gå ut med. Vilka länder passar den i? Hur ser det ut med konkurrensen på den tänkta marknaden? Om man segmenterar, finns det en kundbas? Kanske behövs en ”Store check” för att se prisnivån och hur förpackningar ser ut.

Vad är en ”Store check”?
Det är när man tittar på andra. Säg att du ska sälja en roll-on, då kan du titta på hur roll-on ser ut i butiken. Vilka finns och hur presenteras de? Då kan man använda sig av våra kontor.

Gör ni sånt?
Ja.

Har ni kollat roll-on någon gång?
Det tror jag nog vi har gjort. Det är en stor produkt!

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp