Från affärsidé till registrerat varumärke – filmtext

Sidan blev senast uppdaterad:

Genom att registrera ett varumärke ser du till att du är ensam om din affärsidé och kan stoppa andra från att använda ditt varumärke. Du riskerar inte heller att få problem för att du råkat kopiera någon annan – kanske någon som du inte ens visste existerade.

För att du ska kunna registrera och därmed skydda ditt varumärke måste det vara unikt och skilja ut sig från konkurrenternas.

Om du till exempel öppnar en webbshop för sneakers, så måste du ge den ett namn som inte kan blandas ihop med någon annans. Hos Patent- och registreringsverket, PRV, kan du söka i Svensk varumärkesdatabas för att se om det finns liknande varumärken och sedan ansöka om varumärkesskydd. Om du vill sälja dina sneakers på en europeisk marknad kan du i stället skicka din ansökan direkt till EUIPO—den europeiska myndigheten för immaterialrätt.

När du sedan fått registreringsbeviset i brevlådan har du ensamrätt till varumärket. Svårare än så är det inte.

 

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp