Så har andra företagare gjort

Här har vi samlat exempel på hur andra företagare har gjort när de startat eller utvecklat sitt företag. Du kan sortera efter bransch, företagsform och företagsfas. Gör du inga val visas alla artiklar.

Du kan filtrera på

  • Erghis Technologies om att exportera inom EU

    Tänk dig att kunna styra din dator utan att röra vid den. Det är precis det som det Malmöbaserade företaget Erghis Technologies AB har tagit fram en teknik för. Företagsresan har varit krokig, men målet har alltid varit detsamma: att nå ut i världen. Bolaget har gått från att inledningsvis sälja appar, till att nu ta fram och utveckla möjligheten att göra sjukvården ännu mer steril genom sin teknik. Företaget är grundat av studiekamraterna Örs-Barna Blénessy och Holger Andersson.

  • Skistart.com om att importera från Kina

    Webbutiken som startade i garaget hemma hos en av grundarna har i dag över tio anställda. Skistart.com från Älvdalen exporterar numera till hela Norden, och började tidigt importera från Kina och Taiwan.

  • Fria Bröd om att välja rätt samarbetspartner

    Livsmedelsföretaget Fria Bröd AB har sedan starten för 20 år sedan tagit sitt glutenfria bröd från det lilla industriområdet i Västra Frölunda till 15 länder i Europa. Jeanine Öhrstedt Holmgren rekryterades som VD för snart fem år sedan för att få bolaget att ta ytterligare positioner på den glutenfria marknaden.

  • Så fick Linda större ekonomisk trygghet

    Vad händer med din ekonomi om du blir sjuk? Eller om du ska vara föräldraledig? Eller den dag du går i pension? Linda Roussos, frisör och ägare av salong Infinum i Göteborg, har både funderat på och planerat för hur hon ska lösa de här situationerna.

  • Föräldraskapet fick Tommie att tänka på pension

    Att få barn ändrar ofta perspektiven, även tankarna på pension. Tommie Gridelli som varit företagare i princip hela sitt vuxna liv har för första gången aktivt tagit tag i sin pension.

  • Från pojkrumsprojekt till 35 anställda

    Vill du att företaget ska växa måste du också vara beredd på att anställa. Jonas Askås, vd för e-handelsföretaget Askås, har utvecklat sitt bolag från ett pojkrumsprojekt till att idag ha 35 anställda och vet precis vilka utmaningar man kan möta på vägen.

  • CoolStuff byggde varumärke utomlands

    Det svenska e-handelsföretaget CoolStuff siktar på sin sjätte internationella marknad. Vägen dit har varit kantad av många utmaningar där arbetet med att ta med sig varumärket har varit en av de största.

  • Elin fick finansiering via crowdfunding

    När Elin Olsson behövde finansiering för att utveckla en ny brandvarnare behövde hon inga miljonbelopp. Hon var heller inte intresserad av att sälja andelar av företaget. Lösningen var equity crowdfunding. Genom Funded by me köpte 27 investerare 9,99 procent av Elins företag för 200 000 kronor.

  • Idé om isvin gav Andreas riskkapital

    Andreas Sundgren, grundare av Brännlands Cider, har just gått igenom sin andra finansieringsrunda. Enligt Andreas är investerarnas kunskap, engagemang och kontakter lika mycket värda som kapitalet de har med sig.

  • Sänkta kostnader är Ytterbyggs recept

    Fastighetsbolaget Ytterbygg kände till att deras kostnader var höga men hade inte tid att undersöka det närmre. Sedan kom finanskrisen på ont och gott. Nu sparar företaget fem miljoner kronor varje år genom bättre koll på ekonomin.

  • Swedish Hasbeens – en internationell succé

    För inte så länge sedan bestod Swedish hasbeens av ett skolager på vinden. Idag omsätter skoföretaget 35 miljoner kronor och här berättar grundaren Emy Blixt hur hennes webbshop blev en internationell succé.

  • Auel - Importera en trend eller tradition

    Att vara först med en idé kan vara riskfyllt. Men att stå sist i kön är inte heller ett framgångsrecept. Kombinera nyhetens behag med möjligheten att lära av andra genom att importera en trend eller tradition från en annan kultur.

  • Fika NYC - Lars startade företag i USA

    Genom att sikta på bäst kvalitet och bäst lägen har Fika NYC blivit New Yorks största privatägda kafékedja på åtta år. Konkurrenten Starbucks med 20 000 kaféer skrämmer inte grundaren Lars Åkerlund – tvärtom lägger han gärna sina kaféer dörr i dörr.

  • Filmer med ambassadörer för kvinnors företagande

    Ambassadörer för kvinnors företagande berättar om sina företagsresor.

  • Avancerad medicinsk teknik på getgården

    Capra Science AB är unika med att driva ekologisk gård med getter för produktion av antikroppar. Kunderna är företag inom diagnostik, läkemedelsframställning och forskning i Sverige och Europa.

  • Raffinerad överskottsfrukt gör succé

    Varje år går tonvis med utmärkt frukt till spillo i våra trädgårdar. Äppelfabrikens affärsidé är att ta vara på bären och frukterna och tillverka marmelad, must och glögg av högsta kvalité. Det har visat sig vara en succé och verksamheten växer för varje år.

  • Ett besök i bikupan

    På Tavlebords honungsgård kan besökarna köpa honungsprodukter och lära sig mycket om binas fascinerande liv och stora betydelse för oss människor. Det unika besöksmålet i Bohuslän har skapat nya arbetstillfällen och lett till givande samarbeten i bygden.

  • Knäckeälgar på export

    Annalena Brage och Niclas Geidvall och deras medarbetare på Knäck & Bräck bakar knäckebröd och skorpor på lokala sädesslag med tusenåriga anor. Företaget har utvecklats snabbt och produkterna säljs nu i delikatessbutiker över hela landet och på export till flera länder.

  • Hörnsjö friskola - en ekonomisk förening som engagerar hela byn

    När byn Hörnsjö riskerade att förlora sin skola, så startade invånarna en ekonomisk förening för att driva skolan vidare.

  • Filmer med unga företagare

    I sju filmer möter du unga företagare som delar med sig av sina erfarenheter av att starta företag. De berättar om hur idén till företaget föddes, hur de gick från idé till handling och ger tips till dig som funderar på att starta eget.