- Hur får jag reda på hur det går med mitt ärende?
-
När du har skickat in ett ärende till Skatteverket, exempelvis ansökan om godkännande för F-skatt, kan du se vilken status ärendet har genom att logga in på Mina Sidor. Du kan även ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567 och be dem skicka uppgifter till dig angående status på ditt ärende.
Vill du se hur det går med din registrering hos Bolagsverket kan du göra det på Min översikt på Mina Sidor eller ringa Bolagsverket på 0771-670 670.
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Hur gör jag en anmälan i Bolagsverkets e-tjänst och vad händer sedan?
-
Så här går det till när du använder e-tjänsten för att skicka en anmälan till oss på Bolagsverket:
- Du fyller i de uppgifter som behövs i din anmälan. Uppgifterna sparas kontinuerligt så du kan logga ut ur e-tjänsten när du vill och fortsätta arbetet senare.
- När du är klar får du möjlighet att granska de färdiga handlingarna. Beroende på vad du fyllt i för uppgifter i din anmälan kan det automatiskt skapas elektroniska bilagor, exempelvis ett protokoll från bolagsstämman. Kontrollera dem noggrant – vissa uppgifter som du inte har haft möjlighet att påverka kan ha lagts till automatiskt.
- Den eller de som är behöriga företrädare för företaget eller föreningen skriver under anmälan med hjälp av e-legitimation. De personer som vi visar i e-tjänsten baserar sig på uppgifterna som finns i vårt register och din anmälan. När du skriver under anmälan, skriver du på en försäkran. Om eventuella bilagor också kräver en försäkran skriver du under dessa samtidigt. Sedan skickar du in anmälan och eventuella bilagor i e-tjänsten.
- Du betalar registreringsavgiften – antingen direkt i e-tjänsten med kort eller internetbank, eller senare via Bankgirot. Först när du har betalat avgiften kan vi börja arbeta med ditt ärende.
- När du har skickat din anmälan visas en kvittens som bekräftar att vi har fått den.
- Om vi skickar ett föreläggande kan du också se det i e-tjänsten.
- När vi har registrerat ärendet skickar vi ett registreringsbevis.
Om ni är flera som ska arbeta med ärendet kan du dela ut dina arbetsdokument så att andra får tillgång till dem. Om någon annan än du ska skriva under anmälan kan han eller hon inte göra det förrän du har loggat ut ur e-tjänsten.
Tänk på att de flesta ändringar behöver företaget eller föreningen fatta beslut om innan du anmäler dem i e-tjänsten!
Visa alla e-tjänster
- Hur gör jag för att logga in på Mina sidor?
-
För att logga in på Mina Sidor behöver du ha en e-legitimation, exempelvis mobilt bank-id. Du legitimerar dig och loggar in med den.
Läs mer om e-legitimation
- Hur gör jag när jag ska registrera mitt aktiebolag hos Skatteverket?
-
Du måste börja med att registrera ditt aktiebolag.
När du har skickat in stiftelseurkund, bolagsordning och bankintyg samt betalat registreringsavgiften till Bolagsverket och de har godkänt din ansökan, kommer du att tilldelas ett organisationsnummer.
När du har fått organisationsnumret ska du ansöka om godkännande för F-skatt.
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Hur kompletterar jag mitt ärende i Bolagsverkets e-tjänst?
-
När du ska komplettera ett ärende loggar du in på Mina sidor. Sedan väljer du vad du vill komplettera ärendet med. Du kan även se ditt föreläggande i e-tjänsten.
Ska du hjälpa någon att komplettera ett ärende?
Om du har hjälpt någon att skicka in en anmälan och är kontaktperson i ärendet loggar du in på Mina sidor. Sedan väljer du vad du vill komplettera ärendet med. Du kan även se föreläggandet i e-tjänsten.
Om du inte är kontaktperson i ärendet loggar du in på Mina sidor och går till Sök företag eller ärende. Du skriver ärendenumret i sökrutan. Sedan väljer du vad du vill komplettera ärendet med. Du kan även se föreläggandet i e-tjänsten.
Kom ihåg att skicka in kompletteringen!
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Hur lång tid tar det innan mitt företag är registrerat?
-
Skatteverket har ungefär 2-6 veckors handläggningstid.
På Bolagsverkets webbplats hittar du information om deras handläggningstider.
Läs mer om handläggningstider på Bolagsverkets webbplats
- Hur ska jag anmäla mig som arbetsgivare?
-
Om du inte redan är registrerad som arbetsgivare kan du anmäla det i samband med att du ansöker om att bli godkänd för F-skatt eller anmäler om registrering för moms i Skatteverkets e-tjänst.
Är du redan registrerad hos Skatteverket för exempelvis moms men saknar registrering som arbetsgivare ska du i stället välja att ändra dina registrerade uppgifter hos Skatteverket.
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Hur ska jag skicka in en ändring/lägga till en uppgift i min anmälan till Skatteverket?
-
Logga in på Mina sidor och klicka på ditt ärende och välj komplettera. Du får då fylla i en ruta med det som du vill komplettera. Granska, signera och skicka sedan in kompletteringen till Skatteverket.
Du kan bara skicka in kompletteringar under den tid som Skatteverket handlägger ditt tidigare inskickade ärende.
Om ärendet redan är avslutat kan du inte komplettera det. Då får du i stället skicka in en ny anmälan.
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Hur skriver jag under anmälan i e-tjänsten?
-
Du använder din e-legitimation för att skriva under handlingarna i din anmälan. Tänk på att om ni är flera som ska skriva under så behöver alla ha en svensk e-legitimation.
- Jag har loggat in på Mina Sidor, var kan jag registrera mitt företag?
-
När du har loggat in på Mina Sidor väljer du Registrera företag eller förening. Sedan påbörjar du registreringen, antingen hos Skatteverket eller Bolagsverket eller hos båda två beroende på vilken företagsform du har valt.
Ska du registrera ett aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller en ekonomisk förening måste registreringen hos Bolagsverket vara klar innan du kan anmäla för registrering hos Skatteverket.
Logga in på Mina sidor
- Jag har problem med att logga in på Mina Sidor, vad ska jag göra?
-
Om du har problem med att logga in kan det bero på att din e-legitimation inte fungerar. Kontakta den som har utfärdat e-legitimationen.
Här finns systemkrav för BankID
Du är välkommen att kontakta kundtjänst för verksamt.se hos Bolagsverket.
Telefon 0771 - 190 300
Uppgifterna finns också på vår kontaktsida
- Jag ska registrera ett aktiebolag, hur skickar jag in bankintyget?
-
När aktiekapitalet är inbetalt på ett bankkonto kan banken antingen skicka in bankintyget elektroniskt eller på papper. Att lämna elektroniskt bankintyg förutsätter att banken är godkänd av Bolagsverket och att banktjänstemannen har e-legitimation. Vill banken istället skicka in bankintyget i pappersform, skickar banktjänstemannen eller du själv in bankintyget per post till Bolagsverket.
Läs mer om elektroniskt bankintyg på Bolagsverkets webbplats
- Kan jag anmäla verklig huvudman på Mina sidor?
-
Nej, du anmäler verklig huvudman på Bolagsverkets webbplats.
Läs mer om och anmäl verklig huvudman på Bolagsverkets webbplats
- Kan jag registrera ett särskilt företagsnamn på Mina sidor?
-
Ja, du kan skicka in en anmälan om registrering av särskilt företagsnamn till Bolagsverket via Mina sidor. Anmälan om särskilt företagsnamn kan göras antingen vid nybildning av företaget eller senare genom en ändringsanmälan.
För att registrera ett särskilt företagsnamn på ett redan registrerat företag loggar du in på Mina sidor och väljer det företag du vill registrera ett särskilt företagsnamn på.
- Kan jag ändra i mitt företag trots att jag inte har registrerat företaget i e-tjänsterna på Mina sidor?
-
Ja, det kan du göra. Oavsett hur du har skickat in din anmälan kan du se dina företag på Mina sidor, när du har loggat in med din e-legitimation.
Till inloggningssidan för Mina sidor
- Vad kan aktiebolag anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan de flesta anmäla
- registrering av aktiebolag
- ändringar av exempelvis adress, styrelse och bolagsordningen
- vinstutdelning på extra bolagsstämma.
Det du kan anmäla i e-tjänsten kan variera beroende på företagets förutsättningar.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Du kan inte anmäla
- registrering av aktiebolag där aktiekapitalet betalas med apportegendom
- särskilda bestämmelser i bolagsordningen
- ändringar av aktiekapitalet
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- revisorssuppleant som är en juridisk person
- styrelse (gäller inte arbetstagarrepresentanter) och revisor som ska utses av någon annan än bolagsstämman*
- lekmannarevisor*
- avveckling genom fusion, delning eller likvidation.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
* Aktiebolag som har en bolagsordning med en bestämmelse om att den ska godkännas av kommunfullmäktige, landstingsfullmäktige, regionfullmäktige eller förbundsfullmäktige kan anmäla en styrelse om alla ska utses av annan än bolagsstämman (men inte arbetstagarrepresentanter). Dessa aktiebolag kan också anmäla lekmannarevisor.
- Vad kan bostadsrättsföreningar anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan du anmäla
- registrering av en bostadsrättsförening
- ändringar av exempelvis adress och styrelse.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Du kan inte anmäla
- nedsättningar av insatser
- ansökningar eller återkallanden av tillstånd
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- revisorssuppleanter som är en juridisk person
- en avveckling genom fusion eller likvidation.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
- Vad kan ekonomiska föreningar anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan du anmäla
- registrering av en ekonomisk förening
- ändringar av exempelvis adress och styrelse.
Till inloggningssidan Mina sidor
Du kan inte anmäla
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- revisorssuppleanter som är en juridisk person
- avveckling genom fusion eller likvidation.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
- Vad kan enskilda näringsidkare anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan du anmäla
- registrering av en enskild firma
- ändringar av exempelvis adress och verksamhet
- avregistrering av företaget.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Du kan inte anmäla
- byte av näringsidkare
- byte av föreståndare
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- skyddsregistrering av bifirmor.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
- Vad kan handelsbolag anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan du anmäla
- registrering av handelsbolag
- ändringar av exempelvis adress och bolagsmän
- avregistrering av företaget.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Du kan inte anmäla
- byte av företagsform från handelsbolag till kommanditbolag
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- revisorssuppleanter som är en juridisk person
- skyddsregistrering av bifirmor
- avveckling genom likvidation.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
- Vad kan jag göra på Mina sidor?
-
På Mina Sidor hittar du e-tjänster från Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket. För att kunna använda e-tjänsterna måste du ha en e-legitimation. I e-tjänsterna kan du:
- registrera och namnskydda ditt företag, din ekonomiska förening eller bostadsrättsförening hos Bolagsverket.
- registrera ändring (t ex adressändring) i ditt företag, din ekonomiska förening eller bostadsrättsförening hos Bolagsverket.
- avregistrera enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag.
- ansöka om att bli godkänd för F-skatt samt FA-skatt hos Skatteverket.
- ändra eller återkalla ditt godkännande för F-skatt samt FA-skatt hos Skatteverket.
- ändra uppgift om företagets verksamhet (SNI-kod) hos Skatteverket.
- anmäla att du ska vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket.
- anmäla att du inte längre ska vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket.
- anmäla att du ska vara momsregistrerad hos Skatteverket.
- ändra din momsregistrering eller anmäla att du inte längre ska vara momsregistrerad hos Skatteverket.
- se dina pågående ärenden.
- läsa meddelanden från Bolagsverket och skicka nya namnförslag.
- dela arbetsdokument med klienter om du är rådgivare eller handläggare.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Läs mer om e-legitimation
- Vad kan jag inte göra på Mina sidor?
-
Vissa ärenden kan du inte anmäla till Bolagsverket via e-tjänsterna på Mina sidor, exempelvis:
- enkla bolag
- bostadsförening
- registrering av aktiebolag där aktiekapitalet betalas med apportegendom
- fondemission och nyemission
- fusion och delning
- likvidation
- anmäla verklig huvudman
Till Bolagsverkets webbplats
Om du inte kan använda e-tjänsten måste du skicka in anmälan via en blankett till Bolagsverket.
Till blanketter på Bolagsverkets webbplats
Du kan inte skicka in följande ärenden till Skatteverket via e-tjänsterna på Mina sidor:
- ändra debiterad preliminärskatt
- anmäla behörig person eller deklarationsombud.
Till Skatteverkets webbplats
Du kan i stället använda dig av e-tjänsterna "Preliminär inkomstdeklaration" och "Ombud och behörigheter" som finns på Skatteverkets sida för e-tjänster.
Till e-tjänster på Skatteverkets webbplats
- Vad kan kommanditbolag anmäla i Bolagsverkets e-tjänst?
-
I e-tjänsten kan du anmäla
- registrering av kommanditbolag
- ändringar av exempelvis adress och bolagsmän
- avregistrering av företaget.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Du kan inte anmäla
- byte av företagsform från kommanditbolag till handelsbolag
- ett utländskt revisionsföretag som revisionsbolag
- revisorssuppleanter som är en juridisk person
- skyddsregistrering av bifirmor
- avveckling genom likvidation.
Om du inte kan göra din anmälan i e-tjänsten måste du skicka in den med post till Bolagsverket.
- Var hittar jag mitt registreringsbevis?
-
Du hittar en kopia av det senaste registreringsbeviset på Mina sidor.
Till inloggningssidan för Mina sidor
Behöver du visa upp ett nytt registreringsbevis kan du köpa ett från Bolagsverket.
Läs mer om registreringsbevis på Bolagsverkets webbplats
- Vart vänder jag mig med frågor om Mina sidor och e-tjänsterna?
-
Du är välkommen att kontakta kundtjänst för verksamt.se hos Bolagsverket.
Telefon 0771 - 190 300
- Frågor om Bolagsverkets e-tjänst Registrera företag eller tekniska frågor om Mina sidor: ring Bolagsverket, 0771-670 670.
- Frågor om Skatteverkets e-tjänst Registrera företag: ring Skatteupplysningen på Skatteverket, 0771-567 567.
Till sidan med kontaktuppgifter
- Vem besvarar mina frågor om företagsregistrering?
-
Om du ska registrera ett företag för F-skatt, moms eller som arbetsgivare eller om du vill ändra eller avsluta dina registreringar ska du använda Skatteverkets e-tjänst. Om du har frågor ska du ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567.
Om du ska registrera handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening börjar du din registrering i Bolagsverkets e-tjänst. Om du har frågor om registreringen eller e-tjänsten ska du ringa Bolagsverket på 0771-670 670.