Gå till huvudinnehåll

Tillgänglighetsredogörelse för tjänsten Skicka in anmälan som pdf

Bolagsverket står bakom den här tjänsten. Den här sidan beskriver hur tjänsten Skicka in anmälan som pdf uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Vi är medvetna om att delar av e-tjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av tjänsten?

Om du behöver information från Skicka in anmälan som pdf som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss.

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i tjänstens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Meddela oss om du inte kan ta del av tjänsterna på verksamt.se (välj Webbtillgänglighet under rubriken Mitt område gäller)

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Myndigheten för digital förvaltning

Teknisk information om tjänstens tillgänglighet

Den här tjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning utan synförmåga

  • Felmeddelanden för vissa formulärsfält blir inte upplästa
  • Det är inte tydligt för dig som använder skärmläsare att nytt innehållet i nästa steg visas efter att du har genomfört tidigare steg
  • Information om genomförda och kvarstående steg kommuniceras inte till dig som använder skärmläsare
  • Det saknas ett samlat felmeddelande på formulärets topp som förmedlar alla fel som uppstått, vilket även innebär svårigheter för dig att veta att något har blivit fel
  • Fel som uppstår i anslutning till uppladdning av filer eller när du hämtar företagsnamn förmedlas inte automatiskt till dig som använder skärmläsare
  • Bekräftelse på att en fil har laddats upp förmedlas inte till dig som använder skärmläsare
  • Det förekommer att knappars funktioner inte är tillräckligt väl beskriva. Exempelvis förmedlar inte knapparna som tar bort uppladdade filer vilken av dina filer det är du tar bort. Två ytterligare exempel är knappen för att ändra vilket företag anmälan gäller för och knapparna för att bekräfta om du vill avbryta anmälan eller inte
  • Statusförändringar, såsom när ett företagsnamn har laddas in på sidan, presenteras inte för dig som använder skärmläsare
  • Det förekommer att knappar inte är korrekt kodade som knappar
  • Funktioner för att avbryta hela anmälan ligger placerad på oväntade ställen i tjänsten, och det är inte tydligt vad det är du avbryter
  • Det framgår inte vilket format som krävs vid inmatning av organisationsnummer
  • Logotypen som berättar vilken webbplats du befinner dig på är dold för dig som använder skärmläsare.

Användning med nedsatt kognition

  • Inmatningsfält saknar information som webbläsaren kan använda för att göra det lättare att fylla i fälten
  • Felmeddelanden ger bristande hjälp om hur du ska komma vidare.

Vi jobbar kontinuerligt med att åtgärda det innehåll som inte är tillgängligt.

Så har vi testat webbplatsen

  • Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten
  • Senaste bedömningen gjordes den 30 maj 2023
  • Tjänsten publicerades den 19 juni 2023
  • Redogörelsen uppdaterades senast den 19 juni 2023.