Psykolog
Psykologer arbetar med människors psykologiska hälsa och ohälsa. Arbetsuppgifterna omfattar att undersöka och diagnostisera psykiska problem och sjukdomar.
Psykologer arbetar med bland annat kognitiv psykologi, gruppsykologi, socialpsykologi och organisationspsykologi. Psykologen kan arbeta med att behandla patienter med psykisk ohälsa och hjälpa människor hantera kriser. Psykologer kan vara anställda inom både offentlig och privat verksamhet.
Psykolog är en skyddad yrkestitel. Det innebär att endast den som har legitimation får kalla sig psykolog. Legitimationen utfärdas av Socialstyrelsen.
Registrering och tillsyn
Socialstyrelsen för ett register över all legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP-registret). Inspektionen för vård och omsorg (www.ivo.se) sköter tillsyn över all legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.
Dröjsmålstalan
Har du ansökt om erkännande av yrkeskvalifikationer (legitimation) eller europeiskt yrkeskort? Om du inte har fått ett beslut i ditt ärende från oss inom en vissa tidsgränser, kan du från den 1 juni 2021 vända dig till förvaltningsrätten i Stockholm med en dröjsmålstalan.
Vilka tidsfrister gäller?
- Ett beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer ska fattas av Socialstyrelsen inom 3 månader från det att din ansökan är komplett. Tidsfristen kan under vissa förutsättningar förlängas med en månad.
- Ett beslut om utfärdande av europiskt yrkeskort ska fattas av Socialstyrelsen inom 3 veckor från det att ansökan är fullständig. Om vi inte begär en komplettering i ditt ärende ska beslut fattas inom 4 veckor från det att din ansökan kom in.
- Överföring av ansökan om europeiskt yrkeskort till en annan stat ska göras av Socialstyrelsen inom en månad från det att din ansökan är komplett. Om vi inte begär en komplettering i ditt ärende ska överföring ske inom 5 veckor.
Så framför du en dröjsmålstalan
För att framföra en dröjsmålstalan ska du skicka en skriftlig ”Begäran om en förklaring om dröjsmål” till Förvaltningsrätten i Stockholm, 115 76 Stockholm eller forvaltningsrattenistockholm@dom.se Om Socialstyrelsen inte har följt tidsfristerna som anges här ovanför, ska förvaltningsrätten förelägga oss att snarast avgöra ärendet.
Så överklagar du
Om du anser att ett beslut från Socialstyrelsen är felaktigt kan du överklaga det. Överklagandet ska vara skriftligt och det ska ha kommit till Socialstyrelsen inom tre veckor från det att du tog del av beslutet. Om överklagandet kommer in senare kan det inte tas upp till prövning.
Gör så här:
- Skriv högst upp på sidan av överklagandet ”Till Förvaltningsrätten i Stockholm”.
- Ange vilket beslut du vill överklaga (ärendenummer eller diarienummer) samt vilken ändring du vill ha.
- Skicka överklagandet till Socialstyrelsen@socialstyrelsen.se eller Socialstyrelsen, Enheten för behörighet 1, 106 30 Stockholm.
Källa: Socialstyrelsen
Ansvarig: Tillväxtverket