Gå till huvudinnehåll

E-legitimation på verksamt.se

När du använder e-tjänsterna på verksamt.se behöver du en giltig svensk e-legitimation. E-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

E-legitimation skaffar du via din bank, hos Telia eller via appen Freja e-ID. För att kunna skaffa e-legitimation måste du vara folkbokförd i Sverige. Läs mer om e-legitimation:

​Mobilt BankID

Du kan även logga in i e-tjänsterna med mobilt BankID. Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor.

För att kunna använda mobilt BankID gör du så här:

  1. Installera säkerhetsappen för mobilt bank-id på din mobiltelefon eller surfplatta. Appen finns att hämta via App Store och Google Play.
  2. Logga in på din internetbank som vanligt och hämta din kod för att komma igång med mobilt bank-id.
  3. Välj sedan mobilt BankID när du loggar in på Mina sidor och följ anvisningarna.

På bankid.com kan du läsa mer om mobilt BankID. Där finner du även information om vilka mobila enheter och operativsystem som stöds.

Bankid.com

Skriva under med e-legitimation

När du skickar in en anmälan till en myndighet via e-tjänsterna på verksamt.se måste du skriva under anmälan med din e-legitimation. Detta är juridiskt bindande på samma sätt som att underteckna en pappersblankett för hand.

Har du problem med att logga in eller skriva under med din e-legitimation?

Välj någon av nedanstående länkar för att kontrollera att din e-legitimation fungerar som den ska. Kontakta din bank om det uppstår problem eller om testet misslyckas.

Kontakta annars Bolagsverkets kundtjänst på telefon 0771-190 300.