Socialt företagande och samhällsentreprenörskap

Sidan blev senast uppdaterad:

Är du intresserad av att göra affärer med sociala företag eller vill du starta ett? Här berättar vi mer om hur du kan göra skillnad. Sociala företag och samhällsentreprenörer behövs för att hitta lösningar på samhällsutmaningar som integration, jämställdhet, hälsa, utbildning, klimat, och arbetslöshet.

Vad är ett socialt företag?

Ett socialt företag kännetecknas av att

  • affären är ett medel för att skapa samhällsnytta
  • de mäter sina resultat i samhällsnyttiga mål
  • det mesta av överskottet går tillbaka till verksamheten.

Hur kan man mäta samhällsnyttan? 

Ett socialt företags drivkraft är att lösa samhällsutmaningar, men hur kan du mäta den samhällsnytta som ditt företag gör? Investerare och offentliga aktörer som vill göra affärer med ditt företag vill kunna se vilka resultat du uppnår. Därför är det viktigt att du har metoder för att mäta era resultat, både de ekonomiska och de sociala, samt att du kan kommunicera och visa upp vilken nytta företaget gör.  

Mötesplatsen Social innovation arbetar bland annat med effektstyrning och -mätning. I deras handbok "Alla pratar om det, men få gör det" kan du läsa mer om hur man kan mäta sociala effekter.

Handboken "Alla pratar om det, men få gör det" hos mötesplatsen Social innovation

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp