Socialt entreprenörskap

Är du intresserad av vad sociala företag gör eller vill du starta ett? Här får du veta mer om hur det fungerar.

Sidan blev senast uppdaterad:

Sociala företags främsta drivkraft är att hitta lösningar på samhällsutmaningar. Det kan handla om allt från att skapa lösningar för att få rent vatten i fattiga områden i Afrika, till förbättrad tillgång till offentlig service i Norrlands glesbygd.  

Sociala entreprenörer utmanar ofta den traditionella idén om vad ett företag kan vara. Eftersom affärsidén för ett socialt företag i första hand handlar om att skapa samhällsnytta på lång sikt, kan verksamheten vara svår att mäta i kronor och ören. 

Sociala företag finns inom många olika områden och organiseras i olika företagsformer och kan drivas av enskilda, grupper eller ideella föreningar. I Sverige finns ingen särskild företagsform eller regelverk för sociala företag.

Till sidans topp

Hur kan man mäta samhällsnyttan?

Ett socialt företags drivkraft är att lösa samhällsutmaningar men hur kan du mäta den samhällsnytta som företaget gör? Investerare eller offentliga aktörer som vill göra affärer med ditt företag vill kunna se vilka resultat ni du uppnår. Därför är det viktigt att ni du har metoder för att mäta era dina resultat, både de ekonomiska och de sociala, samt att ni du kan kommunicera och visa upp vilken nytta företaget gör. Det finns flera metoder att använda för att mäta samhällsnytta, allt från ganska enkla metoder till ISO 26000 som är mer omfattande.

I publikationen ”Hur talar vi om för andra vilken nytta vi gör?” (PDF) får du en kort presentation av metoder för att mäta samhällsnytta.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.