Gå till huvudinnehåll

Skicka ett meddelande

Har du ett pågående ärende, skriv ärendenummer eller kvittensnummer för snabbare hantering.

Franchising

Istället för att starta ett nytt företag från grunden kan du betala för rätten att använda ett redan etablerat företags affärskoncept och varumärke. Det kallas franchising.

Vad är franchising?

Ett franchisesystem består av en franchisegivare och ett antal franchisetagare där franchisegivaren hyr ut sitt varumärke och sina driftsmetoder till franchisetagaren. Som franchisetagare är du bunden av att sköta verksamheten på ett visst sätt så att hela kedjan sköts enhetligt. För franchisegivaren innebär franchising ett sätt att expandera verksamheten.

För dig som företagare innebär franchising en möjlighet att dra nytta av ett redan existerande varumärke och ett fungerande affärskoncept. Mot ersättning får du som franchisetagare gå in i en färdig organisation. Franchising bygger på ett samarbete mellan två självständiga parter. Du driver ditt eget företag och är ägarmässigt oberoende.

Att starta ett företag genom franchising är ett sätt att snabbt komma igång. Förutom ett färdigt varumärke får du utbildning och stordriftsfördelar (bland annat när det gäller inköp och marknadsföring). Nackdelen är att du får göra avkall på din handlingsfrihet som företagare, eftersom du förmodligen måste följa det enhetliga konceptet i en franchise. Var noga med att kontrollera i avtalet vad som gäller. Du måste också räkna med en stor arbetsinsats och full fart redan från början.

Franchisingavtal

När du har hittat det koncept som passar dig är det dags att ingå avtal med franchisegivaren. Det finns inget standardavtal för franchise och avtalen kan därför se olika ut beroende på franchisekedja.

Alla avtal är individuella, men bör tydligt visa vilka rättigheter och skyldigheter som båda parter har. Det är viktigt att du läser igenom avtalet noggrant och förstår vad det innebär. En jurist som är kunnig inom franchise kan hjälpa dig att avgöra om avtalsvillkoren är rimliga.

Svenska Franchiseföreningen har tagit fram en checklista över de punkter som ett franchiseavtal bör innehålla, till exempel:

  • avtalsparterna och syftet med avtalet
  • franchisetagarens rättigheter och inom vilka områden
  • franchisegivarens skyldigheter
  • franchisetagarens skyldigheter
  • förbindelser (bland annat lojalitet, sekretess och konkurrensförbud)
  • konfidentiell information/företagshemligheter
  • marknadsföring
  • ekonomi och administration
  • avgifter
  • avtalstid
  • tvistelösning.

Råd och tips om franchising hos Svenska Franchiseföreningen

Informationsplikt för franchisegivare

Franchisegivaren är skyldig att i god tid innan ett franchiseavtal ingås ge dig som franchisetagare

  • begriplig information skriftligen om avtalets innehåll,
  • övriga förhållanden som är viktiga med hänsyn till omständigheterna.

Hjälpte den här sidan dig?