Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsument och företag. Endast konsumenter kan göra anmälan till ARN.

Sidan blev senast uppdaterad:

Prövningen är kostnadsfri och inleds genom en anmälan från en konsument. ARN meddelar sedan företaget att det blivit anmält och företaget svarar.

ARN:s beslut är inte bindande för parterna utan är utformat som en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Majoriteten av företagen följer dock ARN:s beslut.

ARN prövar bara tvister mellan konsumenter och företag som är etablerade i Sverige.

Till sidans topp

Om ditt företag blivit anmält

ARN skickar ett e-postmeddelande om anmälan till ditt företag. Om du inte svarar på anmälan, utgår ARN från att konsumenten har rätt och konsumenten får rätt i tvisten.

ARN informerar på sin webbplats om hur ett ärende går till

Till sidans topp

Konsumenter inom EU

Konsumenter som handlar över gränserna inom EU kan vända sig till Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Läs mer hos Konsument Europa

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.