Allmänna reklamationsnämnden

Sidan blev senast uppdaterad:

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsument och företag. Endast konsumenter kan göra anmälan till ARN.

Prövningen är kostnadsfri och inleds genom en anmälan från en konsument. ARN meddelar sedan företaget att det blivit anmält och företaget svarar.

ARN:s beslut är inte bindande för parterna utan är utformat som en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Majoriteten av företagen följer dock ARN:s beslut.

ARN prövar bara tvister mellan konsumenter och företag som är etablerade i Sverige.

Till sidans topp

Om ditt företag blivit anmält

ARN skickar ett e-postmeddelande om anmälan till ditt företag. Om du inte svarar på anmälan, utgår ARN från att konsumenten har rätt och konsumenten får rätt i tvisten.

ARN informerar på sin webbplats om hur ett ärende går till

Till sidans topp

Konsumenter inom EU

Konsumenter som handlar över gränserna inom EU kan vända sig till Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Läs mer hos Konsument Europa

Hjälpte den här informationen dig?

Berätta gärna mer om vad du tycker om sidan!

Fältet är obligatoriskt

Fältet är obligatoriskt

Behandling av personuppgifter

När du fyller i formuläret sparas de personuppgifter du lämnar hos Bolagsverket. Bolagsverket ansvarar för dessa uppgifter. Vi sparar uppgifterna för att vi ska kunna kontakta dig. Uppgifterna används inte för något annat ändamål.

Mer om personuppgifter, om dina rättigheter och hur du kan klaga

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp