Allmänna reklamationsnämnden

Sidan blev senast uppdaterad:

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsument och företag. Endast konsumenter kan göra anmälan till ARN.

Prövningen är kostnadsfri och inleds genom en anmälan från en konsument. ARN meddelar sedan företaget att det blivit anmält och företaget bör svara.

ARN:s beslut är inte bindande för parterna utan är utformat som en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Majoriteten av företagen följer dock ARN:s beslut.

ARN prövar bara tvister mellan konsumenter och företag som är etablerade i Sverige.

Om ditt företag blivit anmält

ARN skickar ett e-postmeddelande om anmälan till ditt företag. Om du inte svarar på anmälan, utgår ARN från att konsumenten har rätt och konsumenten får rätt i tvisten.

Hur ett ärende går till hos ARN

Konsumenter inom EU

Konsumenter som handlar över gränserna inom EU kan vända sig till ECC Sverige som är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. 

Rådgivning hos ECC Sverige

Hallå konsument

Hjälpte den här informationen dig?

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp