Om det blir tvist

Om du och en annan part, exempelvis en leverantör, affärspartner, kund eller konkurrent, inte kommer överens om något - då har ni en tvist. Det kan till exempel handla om tvister om betalning, marknadsföring eller skadestånd.

Sidan blev senast uppdaterad:

Det finns flera olika sätt att lösa tvister på. Om ni inte kan lösa tvisten själva kan du eller motparten i vissa fall ansöka om betalningsföreläggande eller handräckning. I andra fall måste tvisten lösas i domstol, skiljenämnd eller genom medling. 

När kunden inte betalar
Om din kund inte har betalat dig i tid kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få betalt. Betalningsföreläggande kan användas för att driva in de flesta slags skulder.

Läs mer under Betalningsföreläggande

Till sidans topp

När du inte får din leverans 

Om din leverantör inte levererar det ni kommit överens om, kan du ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndighet för att få den beställda varan. Handräckning kan också användas för att återta en vara, avhysa någon eller för att fullgöra ett avtal. 

Läs mer under Handräckning och återtagning

Till sidans topp

Lösa en tvist i domstol

Om din motpart bestrider ett beslut om betalningsföreläggande eller handräckning, kan tvisten bara lösas i domstol. Du kan också vända dig till domstol direkt för att lösa sådana tvister.

Om du vill ha ut skadestånd, förbjuda någon att marknadsföra sina produkter eller tjänster på ett visst sätt, skydda patent, varumärken eller mönster och liknande, måste du väcka talan i domstol. 

Läs mer under Lösa tvist i domstol

Till sidans topp

Har avtalet en skiljeförfarandeklausul? 

Om tvisten handlar om ett avtal, och avtalet innehåller ett villkor som säger att tvister ska lösas genom skiljeförfarande, får en domstol normalt inte lösa tvisten. Då ska den lösas av en skiljenämnd.

I avtal är det vanligt med ett avtalsvillkor om att tvister ska lösas genom skiljeförfarande. Skiljeförfarande är som är ett slags privat rättskipning som styrs av en särskild lagstiftning. 

Läs mer under lösa tvist i skiljenämnd

Till sidans topp

Medling - ett informellt sätt att lösa tvister på

Det blir allt vanligare att företag löser tvister på frivillig väg med hjälp av en medlare. Medling är ett mer flexibelt, informellt och billigare sätt att lösa tvister på än att lösa dem i domstol eller skiljenämnd.

Läs mer under Medling

Till sidans topp

Konsumenter vänder sig till ARN vid tvister

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsument och företag. Endast konsumenter kan göra anmälan till ARN. 

Läs mer under ARN

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.