Om det blir tvist
Sidan blev senast uppdaterad:Om du och en annan part i ett avtal, exempelvis en leverantör, affärspartner, kund eller konkurrent, inte kommer överens om något rörande avtalet – då har ni en tvist. Det kan till exempel handla om tvister om betalning, marknadsföring eller skadestånd.
Det finns flera olika sätt att lösa tvister på. Om ni inte kan lösa tvisten själva kan du eller motparten i vissa fall ansöka om betalningsföreläggande eller handräckning, läs mer om detta längre ner på den här sidan. I andra fall måste tvisten lösas i domstol, skiljenämnd eller genom medling.
Om du behöver råd om hur du ska lösa en tvist, kan du kontakta din redovisningskonsult, en revisor, en jurist eller din branschorganisation.
När kunden inte betalar
Om din kund inte har betalat dig i tid bör du skicka en betalningspåminnelse till kunden, och då är det viktigt att du känner till reglerna om påminnelseavgift, dröjsmålsränta och förfallodag.
Läs mer på sidan Betalningspåminnelser
Om kunden inte betalar trots betalningspåminnelser, kan du ta hjälp av ett inkassoföretag för att driva in skulden. Du kan också ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få betalt. Betalningsföreläggande kan användas för att driva in de flesta slags skulder.
Läs mer på sidan Betalningsföreläggande
När du inte får din leverans
Om din leverantör inte levererar det ni kommit överens om, kan du ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndighet för att få den beställda varan. Handräckning kan också användas för att återta en vara, avhysa någon eller för att fullgöra ett avtal.
Läs mer på sidan Handräckning och återtagning
Lösa en tvist i domstol
Om din motpart bestrider ett beslut om betalningsföreläggande eller handräckning, kan tvisten bara lösas i domstol. Du kan vända dig till domstol direkt för att lösa sådana tvister.
Om du vill ha ut skadestånd, förbjuda någon att marknadsföra sina produkter eller tjänster på ett visst sätt, skydda patent, varumärken eller mönster och liknande, måste du väcka talan i domstol.
Läs mer på sidan Lösa tvist i domstol
Har avtalet en skiljeförfarandeklausul?
Om tvisten handlar om ett avtal, och avtalet innehåller ett villkor som säger att tvister ska lösas genom skiljeförfarande, får en domstol normalt inte lösa tvisten. Då ska den lösas av en skiljenämnd.
I avtal är det vanligt med ett avtalsvillkor om att tvister ska lösas genom skiljeförfarande. Skiljeförfarande är som är ett slags privat rättskipning som styrs av en särskild lagstiftning.
Läs mer på sidan Lösa tvist i skiljenämnd
Medling – ett informellt sätt att lösa tvister på
Det blir allt vanligare att företag löser tvister på frivillig väg med hjälp av en medlare. Medling är ett mer flexibelt, informellt och billigt sätt att lösa tvister på än att lösa dem i domstol eller skiljenämnd.
Konsumenter vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden vid tvister
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsument och företag. Endast konsumenter kan göra anmälan till ARN.
Ansvarig: Tillväxtverket