Lagar inom konsumenträtt
Sidan blev senast uppdaterad:Om du har tänkt sälja varor eller tjänster till konsumenter finns det vissa lagar du måste ha koll på. Olika lagar gäller beroende på om det är en tjänst eller en vara och om den säljs fysiskt eller på distans.
När du säljer varor och tjänster till konsumenter omfattas du av reglerna i konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Lagarna är tvingande till konsumentens, privatpersonens, förmån. Det innebär att du inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen.
Konsumentköplagen
Mer om konsumentköplagen
Reklamation
- den är trasig,
- den inte stämmer överens med vad du och konsumenten har avtalat om,
- du inte har informerat om detaljer om varan som du borde ha upplyst om,
- den på något sätt avviker från vad konsumenten har haft anledning att räkna med.
Konsumenttjänstlagen
Mer om konsumenttjänstlagen
Reklamation
Om en konsument beställt en tjänst av dig och du har utfört tjänsten felaktigt har hen rätt att reklamera den. Det innebär att hen har rätt att klaga på utfört arbete. Konsumenten kan reklamera en tjänst inom tre år efter att arbetet avslutats. Rör det sig om arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.
Tjänsten är felaktig, bland annat om:
- resultatet inte är fackmässigt,
- tjänsten inte utförs enligt gällande säkerhetsföreskrifter,
- resultatet inte stämmer överens med vad du och konsumenten har avtalat.
Om det är fel i tjänsten har konsumenten rätt att hålla inne en del av betalningen, kräva att felet rättas till, få avdrag på priset eller häva köpet. Om felet har orsakat skada har konsumenten rätt till ersättning.
Läs mer om konsumenttjänstlagen på Konsumentverkets webbplats
Avtalsvillkorslagen
I avtalsvillkorslagen (SFS 1994:1512) finns det regler för vad som gäller när du som företag skriver avtal med konsumenter. Lagen gäller alla avtalsvillkor som företag använder när de erbjuder varor och tjänster till konsumenter.
Mer om avtalsvillkorslagen
Villkoren i avtal som företag använder för konsumenter måste vara skäliga. Med skäliga menas att villkoren följer de lagar och regler som finns och att de inte gynnar företaget på konsumentens bekostnad.
- strida mot tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Du får till exempel inte ha villkor som ger konsumenten sämre rättigheter än vad som står i lagen.
- leda till en stor nackdel för konsumenten. Det måste vara en rimlig balans mellan dina och konsumentens rättigheter. Du får till exempel inte ha villkoret att bara du kan säga upp avtalet.
- vara vilseledande eller oklart formulerat. Konsumenten måste kunna förutse vilka konsekvenser villkoren får.
Läs mer om avtalsvillkorslagen hos Konsumentverket
”Grå listan”
Om du bryter mot lagen
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Ska du sälja varor eller tjänster till konsumenter på distans måste du följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), DAL. Det innebär bland annat att köparen har en ångerrätt på 14 dagar från det att köparen tagit emot produkten. Det finns situationer där köparen har längre ångerrätt men också situationer som inte omfattas av ångerrätten.
Mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
I vissa fall kan du som säljare ha rätt till ersättning från en köpare som ångrat sitt köp. Det kan t.ex. vara ersättning för värdeminskning i de fall en köpare har använt en vara mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Information du som säljare ska lämna:
- Ditt namn, adress och organisationsnummer.
- Varans/tjänstens huvudsakliga egenskaper.
- Varans/tjänstens pris (inklusive skatter och avgifter).
- Leveransvillkor.
- Betalningsvillkor.
- Villkor för ångerrätt.
- Vad lagen säger om reklamationer.
Det finns ytterligare en tiotal punkter som du måste informera dina köpare om, dessa hittar du i lagen. Det kan också finnas undantag från informationsskyldighet om du säljer vissa varor.
Den här korta informationen om DAL är en förenkling, och speglar inte lagens fullständiga innehåll. Du måste ta reda på vad som gäller i just din verksamhet
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler hos Konsumentverket
E-handelslagen
E-handelslagen (SFS 2002:562) ställer ett antal krav på att du som säljare ska lämna viss information till dina köpare:
Säljarens namn, adress, e-postadress och organisationsnummer ska finnas i e-butiken.
Pris på varor och tjänster ska anges klart och tydligt. Om skatter och fraktkostnader tillkommer ska det anges särskilt.
Krav på säljaren vid en beställning
E-handelslagen ställer följande krav på säljaren vid en beställning:
- Säljaren ska ha tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för kunden att upptäcka och rätta till inmatningsfel innan hen gör en beställning. Säljaren ska också informera om hjälpmedlen och vilka steg kunden måste gå igenom för att göra en beställning.
- Det ska tydligt framgå på vilka språk kunden kan göra sin beställning.
- Kunden ska utan dröjsmål få en beställningsbekräftelse med e-post.
- Avtalsvillkoren som rör beställningar ska finnas tillgängliga så att kunden kan spara dem.
E-handelslagen på Konsumentverkets webbplats
Om du inte följer lagen
Om ditt företag har bristande information på webbplatsen kan dina kunder anmäla det till Konsumentverket som kan begära att du anger informationen. Om ni inte kommer överens kan Konsumentombudsmannen vända sig till Patent- och marknadsdomstolen. Patent- och marknadsdomstolen kan ålägga dig att ange den information som krävs enligt e-handelslagen och DAL.
Gå till Konsumentverkets webbplats
Gå till Patent- och marknadsdomstolen webbplats
Konsumentombudsmannen kan också utfärda ålägganden i ärenden som inte är av större vikt. Åläggandet kan förenas med vite, vilket betyder att du (ditt företag) tvingas betala ett bestämt belopp om du bryter mot förbudet igen.
Mer om lagar och regler
Vad ska du göra om det uppstår en tvist?
Om du och till exempel en kund inte kommer överens om något har ni en tvist. Läs mer om tvister och hur de går att lösa.
Marknadsföringslagen
Marknadsföringslagen (SFS 2008:486) reglerar hur du får utforma din marknadsföring.
Ansvarig: Tillväxtverket